Home » » Pasal Iklan Dan Trafik Nuffnang

Pasal Iklan Dan Trafik Nuffnang

Empayar Utama - Friday, February 18, 2011 : 4 comments

Untuk sapa-sapa yang belum habis baca pasal Nuffnang (termasuk aku), bukak-bukakle balik page Nuffnang tu. Kat sini ada dua benda yang aku nak cerita. Pertamanya pasal iklan Nuffnang dan aku kopipes ajelah dari thread yang aku dah buat kat CARI Malay Forums:

"Nufnang tu Nufnang, bukan Google Adsense atau len len program. Iklan tu iklan, itu je yang sama. Sebenarnya kalau ada iklan baru, boleh klik iklan sendiri tu kalau betul-betul berminat nak tau iklan tu pasal apa. Inilah yang membezakan Nuffnang Ads dengan Adsense yang lain. Baca ni, ada kat main page dia :

* There's really only one big "don't" when it comes to Nuffnang, and that would be to commit click fraud. Click fraud is defined as manipulating the number of clicks on ads, e.g. by clicking repeatedly on them, resetting your IP, or encouraging others to do so. While you're more than welcome to click on your own ads if you're genuinely interested in the products/services offered, manipulating your click count is a breach of Nuffnang's terms of service.
* Bloggers who commit click fraud will have their earnings revoked, or even banned for repeat offenders. This is how we feel when we see click fraud occurring - We're not happy when we have to ban bloggers or revoke their earnings because of click fraud, so play nice, okay?

Pesan aku, baca sampai abis, jangan amik part kaler biru atau merah tu aja yerk. Faham sendirilah, jangan buat buat tak reti pulak."

Kalau nak baca lebih lanjut boleh pergi ke CARI Malay Forums » Blog & Blogger » please tlong aku psal nuff

Itu yang pertama, yang keduanya pasal trafik. Aku terjumpa satu blog yang bagi backlink percuma dengan syarat letak reciprocal link kat blog aku. Aku pun cuba. Terkejut beruk tengok visitor mencanak naik minggu lepas. Tengok bawah ni:

Analisis berdasar referral:
Analisis Pelawat Mengikut Negara:
Pelawat Mengikut Tarikh:
Dan yang ini pulak aku ambik analisis sebulan, jadi dapat tengok perbandingan minggu ke minggu:

Kesimpulannya, memang melampau-lampau trafik yang mencurah datang. Tapi heran pulak aku kenapa trafik tu spesifik untuk satu hari aja. Bila aku tengok balik, alamak - ada iframe sey kat link tu. Jadi aku buat keputusan untuk tarik keluar link dari blog. Aku pergi gak ke blog asal yang offer backlink tu dan hasilnya memang mendukacitakan. Backlink yang ditawarkan dah tutup, pastu semua yang dah letak link tu disuruh keluarkan tanpa bagi penjelasan. Aku fikir, penjelasan terbaik adalah "korang semua termasuk aku tak baca habis apa yang Nuffnang siang-siang suruh baca".

Jadi berhati-hatilah ya, baca sampai abis kalau nak buat sesuatu benda tu. Mana tau nanti ada kesan sampingan. Lebih baik back to origin, mintak nasihat doktor kalau tak tau baca. Jangan terus tukar ke supplement product, (eh, camna MLM punya cerita sesat lak kat sini ni?). Aku mintak sori...
related posts plugin for wordpress, blogger...

^_^

4 comments:

  1. tak pernah terlibat dengan nufnang.. atau trafik ni. so.. tak bpe nak faham.. heeeee..

    ReplyDelete
  2. Nufnang buat meriahkan blog, pastu bley buat posting. Trafik tu nak meramaikan pengunjung. Kunjung mengunjung...

    ReplyDelete
  3. betul tue...apa2 pun kembali ke asal jer la yer...hihi...

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...