Home » , » Masa Mengejar Kita, Dan Kita Semakin Tua

Masa Mengejar Kita, Dan Kita Semakin Tua

Empayar Utama - Wednesday, May 11, 2011 : 3 comments

Diam tak diam, sekolah dah nak cuti pertengahan tahun. Dan aku tiba-tiba terperasan; eh Afrina dah pandai naik basikal! Uhhh...cepatnya masa berlalu. Aku mengaku kali ni aku terlepas pandang kat anak aku yang satu ni. Dah enam tahun dah umur dia dan tahun depan naik darjah satu.

Sebelum terlupa (Hari Ibu dah terlepas); Selamat Hari Guru kepada semua tenaga pengajar terutama para guru yang terbaca entri aku, maaf zahir atas keceluparan kata-kata aku segalanya...
Afrina
Basikal ni dihadiahkan oleh Ratu Satin, terima kasih daun keladi.

Dulu aku ada belikan basikal kecik sikit saiznya untuk anak aku yang tua dan basikal tu aku dah hantar balik kampung 4 tahun lepas. Malu pulak nak ambik semula sebab anak buah kat sana pun ada gak yang kecik. Entah kenapa sebab sibuk sangat bekerja ke atau aku yang melebih-lebihkan kehidupan sosial berbanding anak-anak sampai terlupa akan Afrina (malunya aku).

Tapi cepat pulak dia pandai tunggang basikal tu. Tak sampai dua bulan aku dah kena buang roda tepinya.
roda
Hidup pun macam roda; berputar, berhenti, berputar.
Kejap kat atas kejap kat bawah.
Dah kena cabut roda dah tak berputar lagi.
Hidup kita pulak macammana?

Sekarang ni kalau singgah rumah atuk dia yang satu lagi, (rumah mertua) basikal besar yang ada kat sana dikerjakannya. Dulu masa pertandingan mewarna kat parking lot Angsana dia nak hadiah basikal tapi tak menang; terus bagi alasan "basikal dah abis...". Aku ada janji nak belikan basikal yang tinggi sikit dari yang ada ni tapi tak beli-beli pun lagi...



Ini pasal hero aku yang sorang tu - Aiman. Dalam entri aku pasal Besar Belanja Pun, Kena Bayar Enche (11 Jan, 2011) aku ada cerita tentang buku-buku pilihan yang betul-betul jadi pilihan sebagai pameran kat almari anak-anak. Disebabkan sekolah dah laksanakan dasar 1 murid 1 sukan dan dia ni pulak tiap hari merengek nak beli kasut bola, jersi bola, stokin bola; aku belikan jugalah. Apa jadi? Macam biasa, masuk senarai buku-buku pilihan jugak - jadi tambahan koleksi pameran dia.

Kasut Bola
Minggu pertama bulan Feb beli semua ni,
tengok plastik pun tak bukak lagi.

Benda alah ni ada aku ceritakan dalam entri pasal Pakaian Seragam. Aku tanya dia, Aiman main apa kat sekolah? Dengan muka yang macam tak berapa ceria aja dia jawab Cikgu suruh main sepak takraw (walaupun masa isi borang dulu pilih bolasepak). Hehehehe... betul tak apa aku cerita dulu?
Kadet Remaja
Ini?

Setakat hari ni, inilah pakaian lengkap Ko-Kurikulum Kadet Remaja sekolah yang dia pakai untuk tujuan bergambar saja. Tak pernahpun aku nampak emak dia gosok baju tu lagi untuk aktiviti ko-kurikulumnya lepas sesi bergambar tu. Seingat aku tak ada. Mungkin ada tapi aku lupa kot. Hmmm, aku dah tak terkejar masa, aku (kita) makin tua...
related posts plugin for wordpress, blogger...

^_^

3 comments:

  1. 1- Tima kasih bny2 atas penghrgaan... Seronok tgk Fina da teror nek beskal.

    2- Btl la, hari & msa trlalu pantas brlalu.. Anak Ratu Satin pun da 8 thn, thn dpn drjh 3 da... tp lom dpt baby kecik lg...
    Diam x diam arwah abah pun da msuk 3 thn pergi...
    Apa yang penting kehidupan tetap perlu diteruskan...

    ReplyDelete
  2. bila tengok perubahan terasa masa cepat sungguh berlalu meninggalkan kita dan umur juga makin meningkat... (~_~)

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...