Home » » Mintak Jawapan Pengguna Blogspot. Kongsi la Sikit ^_^

Mintak Jawapan Pengguna Blogspot. Kongsi la Sikit ^_^

EmpayarUtama - Sunday, May 27, 2012 : 9 comments

Bila ada blog, kita tak boleh lari dari sifat inginkan yang terbaik untuk blog kita. Akupun sama. Walaupun nakkan blog lebih ringkas - sebenarnya banyak html kod kena tambah. Blogspot pulak dalam proses kemaskini dan ada html kod macam tak berfungsi.

Kita juga dah tak boleh nak download template luar. Walaupun buat masa
ini masih boleh tukar melalui old interface format; tapi proses ini akan dihapuskan sepenuhnya.



Kebanyakan kita guna dan download design template percuma dari luar. Templates tersedia oleh blogspot guna versi 2 ke atas manakala templates luar bukan versi ini.



Walaupun begitu, kita masih boleh susun semula html kod melalui template designer yang disediakan tetapi bukan semua orang pandai. Akupun cuma pandai download dan letak html kod bagi blog nampak ringkas.


Begitu juga dengan beberapa html kod dan script dalam tutorial oleh para tutor yang tak boleh diapplikasi lagi. Dulu lagu dari Widget Index ok, sekarang dah tak ok. Juga tutorial pasang lagu tanpa henti yang ada butang pause tu, dah tak boleh pakai lagi dah. Jadi para tutor yang terbaca cerita aku; bukak-bukaklah tutorial lama mungkin kena kemaskini juga seiring dengan situasi. Sebab itu tutorial aku tak banyak. Aku kongsi tutorial yang aku pakai sendiri dan berfungsi.

Tiap kali aku tambah html kod dalam blog - aku cuba view terlebih dahulu guna Chrome, Mozilla dan Internet Explorer (IE). Aku rasa rugi jika abaikan IE kerana pengguna IE yang baca blog aku berada dalam ranking ketiga tertinggi. Korang camana?


(Sori aaa malu sebenarnya nak tunjuk yang ini - statistik tak bagus tapi sebab nak terangkan, kenalah tunjuk hehe)

Satu lagi, aku suka baca blog melalui RSS feed sebab lebih mudah. Sekarang agak susah nak buka rss post feed kecuali kita dah 'burned' post feed kepada program lain (redirect). Aku ambik contoh blog Aien Alien; tak boleh baca. Mungkin ini kesan upgrade blogspot. Rss comment feed tak payah ceritalah, memang tak boleh - aku punya pun sama.

Subscribe to: Posts (Atom) ~ EmpayarUtama

Subscribe to: Posts (Atom) ~ Aien Alien

Cuba tekan link atas ni untuk tengok hasilnya. Lepas tu korang tekan link yang ada kat blog sendiri, apa jadi? Errrrrr, sori Aien ambik blog kamu jadi contoh. Haaa meh jengah blog dia yea ^_^

Jika kengkawan baca guna IE dan lihat segalanya dah ok; maknanya aku dah bertukar kepada template lama. Sekarang ini masih guna Template Awesome Inc. (by Jason Morrow, designer Tina Chan) yang aku ubah suai.



Sebenarnya aku ni nak bertanya tapi dah lupalah nak tanya apa ^_^




9 Comments

9 comments:

  1. ak rasa yg bru lagi bagus...ada css code...byk bleh add kt situ.

    ReplyDelete
  2. misz domu pun bukan it savvy sangat...

    ReplyDelete
  3. masih xplore...mmg guna template sedia ada...ubah sikit2 je..hahaa xreti sgt pun html bgai ni...

    ReplyDelete
  4. ASsalam...
    Aku sedang menantikan soalannya...

    ReplyDelete
  5. Haaa dah ingat soalannya:

    Yang mana lebih praktikal dan user friendly - template lama (banyak free dan boleh download dari luar) atau template baru (tersedia oleh blogger versi 2 upgraded)?

    User friendly kat sini merujuk kepada menambah html kod yang banyak kat tutorial biar blog boleh dipelbagaikan; dan tak ada banyak masalah bila diview melalui Chrome, Mozilla dan IE.

    ReplyDelete
  6. aie suka jenis lama,senang nak buat coding sume..bila yg jenis baru,masih tengah biasakan diri..nak edit2 dah xleh dah..so apa yg ada kat blog tu jela aie guna...

    ReplyDelete
  7. Apa da lupa soalan..==
    um template lama dan baru both okay just depends pada skills pengguna....kan?
    haha classic layout tu da try?
    sorry aa template request ta tertunai.
    busybusybusy >,<

    ReplyDelete
  8. remy pun dlm process pembelajaran.... byk term dan juga benda yg kureng faham......
    tapi slow slow kena fahamkan....

    ReplyDelete
  9. Orang kata kalau nak edit blog atau bina blog, buat la menggunakan IE, mudah2an dapat dilihat browser yang lebih baik..
    Lama atau baru, terpulang pada keselesaan diri la..

    ReplyDelete

Tulisle apa pun, aku baca ^_~