Home » » Jenuh Main Nombor

Jenuh Main Nombor

EmpayarUtama - Saturday, March 30, 2013 : 7 comments

Disebabkan tak pandai CSS coding ; 3 hari aku tutup belog. Malu wei orang nengok aku merangkak dengan belog hancus. Padan muka aku.

Aku mencuba segala kod bagai tu tapi template belog sendiripun dah jadi rojak, jadi belasah ajalah. Haaa rasanya macam dah siap kot.
Sebenarnya aku cuba ringkaskan karangan sidebar dengan ganti apa yang ada melalui penggunaan multi tab. Tapi satu multitab hanya boleh guna sekali je. Bila dah guna banyak jenis yang berbeza - bukan makin ringan, dah macam lori dah beratnya belog aku.

Untuk yang berminat nak guna multitab nih; ada 3 jenis yang aku sedang cuba:

1. Jquerytabmenu yang aku ambil dari MARIBINABLOG. Banyak besi versi kat situ tapi aku guna versi ke 2. Ambil mana yang perlu je dan sesuaikan dengan template belog sendiri. Pastu gabungkan Auto Slide Menu (Hide-Show). OKlah nampak macam boleh guna banyak kali dan jimat ruang sidebar. Bila susun tiga empat baris; paparan homepage hanya dari tab pertama - baris pertama saja.

2. Pastu jquery juga beserta greenlava-code yang aku dapat dari BloggerSentral. Ini peningle sebab aku blom dapat masukkan menu tab ke dalam kotak sidebar. Bagus juga sebab ketinggian widget tak perlu ditetapkan.

3. Last sekali tu ambik dari P0L5K4H4CKR3W (lama tak singgah belog dia). Sebetulnya aku nampak dan mintak kat Diana Azis aka Cik Puan Oren. Ini adalah gabungan "banyak scroll box dalam satu" dan ketinggian widget mati kat satu level. Cantikler kalau banyak item yang sama tinggi letak dalam satu tempat, kannnn?

Dalam memilih beberapa jenis ni, pastikan juga kod yang dipasang tu tidak sama atau berulang. Nanti belog jadi rojak yang betul dan sedap dimakan. Satu lagi, tajuk cerita ni tak ada kena mengena dengan main nombor ekor ^_^




7 Comments

7 comments:

  1. Gigih kamu bersengkang mata (andaian ku) buat rojak. Dah cantik la blog kamu ni.

    ReplyDelete
  2. misz domu pun malu gak..xtau cmne nak main dengan coding2..nie..owhhh tidaaakkkkk

    ReplyDelete
  3. apa kebenda org kat atas tu merepek dalam bahas indon?huhu

    ReplyDelete
  4. Rajin eh, aku bab-bab coding editing ni memang betul2 hancur. xpernah faham satu apa pun. heheeh, teruskan berkarya ye

    ReplyDelete
  5. takpelah pelan2 ... done nuff juga yer

    ReplyDelete
  6. take your time bro...remy lagi ler..... langsung tak pandai.....

    ReplyDelete

Tulisle apa pun, aku baca ^_~