Home » » Serabut

Serabut

EmpayarUtama - Friday, October 17, 2014 : 8 comments

Aku gagahkan diri untuk tulis walaupun gagal untuk lawat kengkawan. Sebenarnya dari bulan empat lagi boleh kata aku kerja 24 jam. Kadang kadang tertidur depan pc pun ada, tak tipu.

Begini. Bulan Mac dulu ada beberapa kawan perkenalkan aku kepada beberapa kawan mereka yang lain. Ada yang baru beberapa bulan ada juga
yang dah bertahun bisnes dan hadapi masalah 'tak pernah buat akaun' untuk bisnes mereka.

Akhirnya, aku setuju untuk buatkan 'full set' akaun untuk dua syarikat saja. Bukan 'demand' tapi yang sedia ada pun kena jaga juga. Kedua-dua syarikat tu akan cukup tempoh perakaunan masing-masing hujung November ini. Masing-masing langsung tak ada sistem perakaunan. Nasib baik ada penyata bank.

Jadi itulah yang buat aku bersengkang mata tiap hari siapkan 'buku bank' diorang dalam EXCEL untuk dipadankan dengan penyata bank. Kena kejar segala urusniaga yang tertinggal selama enam bulan; dicampur dengan bulan semasa (April hingga sekarang) pastu kena buatkan 'payment-payment vouchers' sambil mengorek segala invois-invois yang masih boleh dijumpai kat opis diorang... Dah tu kena 'key-in' satu satu dalam UBS yang baru dipasang. Perghhh sampai ari ni baru siap bulan Ogos! Boleh naik gila haku dibuatnya. Tu yang pos entri 'asal boleh' aja.

Tau sebab apa diorang kejar? Sebab nak daftar GST, kan tarikh tutup (tanpa denda) hujung tahun ni.


Hehe aku untung sikit jah ^_~
buat part time akaun





8 Comments

8 comments:

  1. assalamualaikum.

    EU yg dpt untung dari GST rupa2nya..hehe.

    ayie rasa wajar lama x up date blog klu mcm tu punya busy EU.

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam
    ha ah lma tk dgr citer..
    kabare lh ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya KNor,
      makasih ya singgah & drop komen.

      Errrr... baca tak? Ke tak? Ke?

      Delete
  3. KA pun semenjak dua mnjk ni pun terlajak busy.... wat n3 sekadar nk x nak blog sunyi sepi... nak BW tu aduhai.. perit sgt ni !

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Cikgu, selamat pengantin baru (bagi ucapan awal-awal takut lupa)

      GST nih macam program affiliate jugakla kiranya; ada tabahan lubang kerja kat kita yang 'part time' buat akaun; ada gaji hehe

      Delete

Tulisle apa pun, aku baca ^_~