Home » » NGO Mengurus DERMA

NGO Mengurus DERMA

Empayar Utama - Wednesday, July 21, 2021 : No comments

Bila sembang pasal derma, sumbangan ke NGO; bukan kita tau ianya terus kepada yang memerlukan, tapi tuju ke NGO yang kita bagi. Sebagai individu, seringgitpun sumbangan juga, kan? Ini yang kita-kita nampak dan jadi bahan...

Bagaimana pula jika yang menyumbang tu adalah syarikat (besar)? Bagaimana syarikat (besar)
yang buat untung (besar) lari cukai menerusi 'SUMBANGAN' kepada NGO? Yang ini kita-kita tak berapa nak nampak, kan?

Contoh, 1 syarikat dah bajet - cukai kena bayar sekitar 5 ratus ribu. Ikut jalan lurus - siapkan audit, bayar cukai. Kerajaan untung dan rakyat dapat kongsi nikmat dari hasil cukai tersebut.

Ikut jalan tak berapa nak lurus, 5 ratus ribu tu sumbang ke NGO. Masuk ke NGO dapat pengecualian cukai. Jadi syarikat terlepas dari bayar cukai. Belum habis lagi ni ceritanya. Itu adalah 100% sumbangan. NGO yang terima pula dibenarkan ambil 30% untuk kos operasi. NGO takat ni tak kena diaudit.

Syarikat tadi buka invois konon jual barang kepada NGO untuk baki 70%. NGO bayar balik konon beli barang. Syarikat cuma kena keluar 30% dari 5 ratus ribu (150 ribu je, kalau bayar cukai - 5 ratus ribu) itupun kalau bayar cukailer. Nampak tak?

Itu 1 syarikat. Kalau 10 syarikat, katalah dengan jumlah yang sama, berapa NGO tu kumpul? 1.5 juta tau. Sebab tu walau dah sedia ada NGO (lokal); NGO lain tetap bersungguh nak pergi, nak masuk juga. Bila berjaya, nama NGO tu naik, ‘SUMBANGAN’ lain dari syarikat lain mencanak.

Ketelusan NGO dipapar menerusi gambar/video, kenapa tidak menerusi laporan kewangan (beraudit)? NGO (tumbuh macam cendawan) buat untung atas angin, syarikat dapat cuci duit. Kerajaan tak ada hasil (dapat pun ciput), tak mampu majukan negara, tak berupaya bantu rakyat. Netizen berhujah kat sosial media… Tak nampak lagi ke?

Nak lebih pencerahan, baca kat sini.





0 Comments

No comments:

Post a Comment

Tulislah apapun, aku baca...