Home » » Muai Untuk DItuai - Untung Berganda Ganda

Muai Untuk DItuai - Untung Berganda Ganda

EmpayarUtama - Sunday, March 29, 2015 : 2 comments

Kita bertuah sebab ada tuan kedai sudi membentang kadar baru mereka. Di bawah ni penerangan tentang harga yang dikenakan melalui fesbuk dia sendiri.

Bagus jika ada inisiatif dari banyak tuan kedai yang sudi bagi pencerahan :)
Jadi, ada beberapa kat sini yang aku nak kongsikan:


1. Bila dia pamer untuk jelaskan GST kat orang ramai, adakah harga asal yang mereka ambil itu telah ditolak SST atau masih termasuk SST?

2. Oke, katalah dah tolak SST (makasihler jika dah tolak SST); harga campur GST jadi satu harga lain. Pastu, dia kenakan servis caj 10% atas harga asal. Kendian servis caj tu dikenakan pulak 6% GST. Patutke? Senang cakap, ok lagi kalau nak minum kopi bayar harga kopi + caj GST. Apehal pulak kena bayar servis caj + caj GST? Serupa kena beli dua barang dalam satu bil walaupun sebenarnya nak beli satu barang jah..... Last-last kena kutuk macam yang kat sini haa.

3. Cakap pasal servis caj; meh baca blog Din Turtle yang tulis tentang Servis Charge - Bukan Wajib Di Bayar


Makanya kita boleh pilih untuk tak nak bayar servis caj tu. Iyalah nak beli satu benda jer tapi kena bayar untuk 2 benda (aku mudahkan ayat jer nih)

4. Lanjutan dari no. 3 pulak, kalau taknak bayar akan jadi kes tak? Kalau sesekali nak bawak keluarga makan kat restoran; bercuti makan angin (dalam Malaysia) dok hotel; harga boleh tahan juga. Katalah RM200 sebelum GST. Servis cajnya 10% dah RM20. GST untuk servis caj saja RM1.20. Ini dah untung atas angin nih (Hotel/restoran RM20; kastam RM1.20). Itu baru satu keluarga, sekali jalan atau sekali makan. Muai kalau kita rakyat tempatan jayakan kempen Cuti-cuti Malaysia bermula 1 April 2015 ni, kan?


Takkan nak 'laminate' kenyataan Pak Menteri dan usung tiap hari? Arkkkkkk keras......




2 Comments

2 comments:

  1. Salam EU

    setakat ini Al-Ikhsan dan Domino Pizza telah umumkan harga yang statik / lebih rendah selepas GST. Kita tunggu yang lain pula.

    Isu Service Charge tu memang payah nak komen. Tiada ketetapan dan masih libatkan kerajaan (kastam)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berbelanjalah di Mydin. Ada bunting kata tak naik harga. GST mereka tanggung. Cuma diorang tak declare SST dah ditolak ke belum itu kita tak tau. Ada 4% hidden profit bila SST-GST selain untung jualan yang kita tak nampak. Masih dalam permainan para peniaga. Perancangan untuk GST bukankah sudah lebih 5 tahun dahulu? Banyak 'grey area' tapi menteri dan jabatan terbabit terus tido. 2 hari saja lagi

      Delete

Tulisle apa pun, aku baca ^_~