Home » » Aku Yang Tak Berapa Ikhlas Agaknya

Aku Yang Tak Berapa Ikhlas Agaknya

Empayar Utama - Thursday, October 20, 2011 : 26 comments

Hari ni aku cuba buat entri pendek, kalau jadi terpanjang sori lagilah yea. Sekurang-kurangnya aku cuba.

Kita selalu nampak orang bagi sumbangan berbentuk replika cek. Tapi kenapa yea sumbangan tu berbentuk replika cek dan ada orang salam-salam, ada beberapa orang kat keliling senyum-senyum, ada majlis, ada jurugambar, dan yang paling penting nak tayang gambar tu?

Aku terfikirkan benda-benda ni:

a. Sumbangan tu memang ikhlas
b. Peruntukan dah ada jadi kena bagi tapi mesti dalam satu majlis
c. Dalam aturcara; ianya antara acara kemuncak biasanya sebelum penutup tirai
d. Penyumbang nak tambah popular takut orang tak kenal pulak nanti
e. Gambar sebagai bukti ada sumbangan takut jadi isu politik
f. Gambar sebagai bukti ada sumbangan boleh dapat rebat cukai
g. Nak dapat puji-pujian, jadi a. tu tak terpakailah wakakakakak
h. Aturcara majlis dah ada, kenalah buat camtu hahaha
i. Memang kena formal, takut penganjur atau pihak lain songlap sebahagian duit tu
j. Aku dah tak boleh fikir yang lainlah


Sumbangan di majlis perkahwinan selalunya ada buah tangan untuk di bawa pulang. Ni gamba kat entri Di Sebalik Majlis Perkahwinan Anak Bongsu Pak Lang

Tapi kalau memang tak boleh nak elak; takat tunjuk gambar lebih kurang camni takkan tak boleh kot?

Sumbangan besar selalunya kena buat majlis. Majlis tu pulak makan belanja ribu riban. Sekarangkan zaman IT apa salahnya transfer je sumbangan tu takyah buang duit buat majlis (duit majlis tu duit sapalah yea?). Hantar wakil ke pejabat aja pun boleh apa.

Agaknya sebab tulah Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP) ada perkataan 'sumbang' dengan dua maksud. Tak percaya cuba gugel kat Wikikamus.

Boleh berubahke; entahle...


related posts plugin for wordpress, blogger...

^_^

26 comments:

  1. alhamdulillah.. ada gak orang menderma walaupun tak tahu jauh mana ikhlas dia ye dak?

    ReplyDelete
  2. banyak gak point2 yg EU bleh fikir yek?? Kalau mak, rasanya dpt 2 point dah bnyk dah tu! Hehehee...

    Ikhlas atau x, hanya penyumbang je yang mengetahuinya. Allahuallam..

    Bagi mak plak, besar atau kecil nilainya, janji mak menyumbang. Tp x de la berreplika cek bagai. Bagi pun ciput2 je tiap jemaat. Janji, sedekah kan!

    ReplyDelete
  3. j. sebab dah jadi adat temurun hehehe...

    ReplyDelete
  4. jgn ada sifat nk menunjuk @ riak sudah lah..janji hati mau ikhlas masa menderma

    ReplyDelete
  5. kalau nak menyumbang untuk projek orang ramai, misalnya buat surau, dibolehkan buat majlis supaya bagi galakkan pada orang lain untuk turut menyumbang.

    tetapi kalau menyumbang kepada orang perseorangan yang kesempitan, eloklah disembunyikan untuk menjaga air muka si penerima.

    ReplyDelete
  6. tangan kanan memberi hingga tangan kiri pun tak tahu itu lebih baik.

    apalah sangat pujian dari manusia kan..

    ReplyDelete
  7. biasanya kalau perkara macam tu, terjadi pada orang2 yg ada nama..atau yg bersabit pemberian yg besar
    kalau orang biasa, bolehlah nak sorok kut...

    ReplyDelete
  8. rasenya mungkin disebabkan kehendak pihak penganjur majlis tue kot..
    ye lah, kalau dah mungkin si penderma tak mahu nak tunjuk derma..
    tapi pihak penganjur kate "kene ada juga sesi bagi chek!"..
    so nak tk nak..
    kene jugak interframe..

    *bersangka baik..hehe*

    ReplyDelete
  9. Salam;
    Bagi aku senang je fasal sedekah ni,sebelum kita nak bersedekah/memderma kita pikir dulu nak ke syurga ke atau ke neraka,tu je senangkan....

    ReplyDelete
  10. Indeed it's true~ Derma iklas.. Tak payah nk ambik gambo sakan.. Rugi je sedekah.

    ReplyDelete
  11. asalkan beri sedekah, yang nak beri pahala sedekah tu ALLAH yang beri bukan kita penilai yang tak bertauliah ni nak beri, ada orang takut nak tunjuk kat orang dia beri sumbangan sampaikan tak beri sumbangan langsung...lagi la teruk, tak kira la macam mana cara diorang beri sumbangan asalkan sumbangan tu niat si pemberi ikhlas di hati beliau..moga ALLAH beri pahala pada beliau atas sumbangan beliau berikan..kekadang kita persoalkan orang beri sumbangan sampai buat majlis besar-besaran...ambil gambar tapi kenapa kita tak persoalkan kenapa aku tak turut sama memberi sejumlah yang sama

    ReplyDelete
  12. lagi2 bila kluar tv tuh,,,berebut rebut nak derma duit,,,sorang 550 plak tu,,tapi sayang

    ReplyDelete
  13. dah depa orang besaq-besaq,kelompok vvip,politician,maunya depa tak buat lagu tuh..kalau takat kita-kita nih,baik kita sumbang duit kat surau ja lar.

    ReplyDelete
  14. yg ada mmg ikhlas..yg ada nak publisiti..dermawan!

    -eh betullah, 'sumbang' boleh jd negatif..boleh jd positif.

    ReplyDelete
  15. eerrrrr.... rasanya cam sepndapat ngan 'Warna Warni Kehidupan'.... - SEMUA YANG DI ATAS - wweeee.... yg pasti Ratu Satin sentiasa mengikhlaskan diri...think +ve, thing +ve.... hehehee....

    ReplyDelete
  16. tak semstinye buat majlis & ade amik gambar tak ikhlas..dah memang adat kot..publisiti katekan :)

    ReplyDelete
  17. Assalam...
    Pernah terfikir juga dulu tentang hal ni...
    Nak buat replika cek besar tu pun kos jugak tu...

    ReplyDelete
  18. Mencelah sikit.
    Entri aku lebih fokus kepada sumbangan besar; ber-replika cek besar dan dipertontonkan kepada umum yang aku yakin rata-rata setuju sumbangan itu bukanlah berbentuk peribadi. Sama ada sumbangan sebenar telah atau belum diberi; ikhlas atau tidak itu cerita lain (Walaupun tajuk aku dekat-dekat sama cam Takaful Ikhlas).
    Ianya lebih kepada publisiti dan mengikut protokol kerana dibuat selalunya dalam majlis tertentu. Sebenarnya aku nak dapat pandangan sama ada aktiviti sebegini benar-benar perlu atau sebaliknya. Aku hargai dan terima kasih kepada yang telah dan sudi beri pandangan di sini :)

    ReplyDelete
  19. besar sebuah majlis besarlah belanjanya...ikut logik la...

    melainkan telah disponsor, tapi yang menanggung kos pihak yang sponsor tu la...ikut logik lagi..

    jadi majlis derma menderma ni memang dah dari dulu beginilah cara belangsungnya...replika cek, senyum2 ambil gambar sebagai bukti, makan2 lagi, publisiti media,dll....

    perlu atau tidak majlis derma sebegini...ikut keperluan dan kehendak sesuatu majlis tu la, kalau dibuat tertutup tak la dihebah2kan...

    ikhlas tak ikhlas datangnya dari hati...:D

    ReplyDelete
  20. kadang2 bagi aku mereka nie macam menunjuk2 pon ada...x boleh kew kita bersedekah tak perlu ada majlis? biar pon owg tak kenal yg penting kita tak menunjuk. tak kew gitu?

    ReplyDelete
  21. hmm sumbangan tu sepatutnye tidak perlu la heboh kan sgt.. mcm nak menunjuk2 pon ade jgk.. tp harap niat mereka tu betul lah ye...

    =)

    ReplyDelete
  22. tulah,,benda yang ikhlas pon jadi tak ikhlas bila ada majlis camni..sebab orang tu nanti jadi riak!

    ReplyDelete
  23. Singgah jap....cuba tonton rancangan bersamamu,nampak sangat segalanya dirancang untuk dipertontonkan kepada kita ...masing masing nak menunjuk kebaikkan bila mendapat liputan...ikhlas ke

    ReplyDelete
  24. dah jadi kebiasaan majlis diadakan ,takut2 org tak tahu sumbangan telah diberi.

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...