Home » » Salah Faham

Salah Faham

Empayar Utama - Thursday, December 12, 2013 : 6 comments

Lama tak hapdet belog. Penat lom ilang lagi pasni nak sambung godeh laptop. Ada sapa-sapa yang tau camana nak idupkan balik 'keyboard' dan 'touch-pad' tak? Jenuhlaaa guna 'onscreen keyboard' nih.

Okeh, meh cerita banjir. Suasananya tak sama bila baca / tonton berbanding menghadap banjir sebenar. Tapi bila masuk bab bantuan
banjir hingga jadi bahan politik aku rasa pelik jugalah. Aku tak de sumbang apa-apa sekadar tulang empat kerat je.

Tang pelik tu kan, tempat yang dilanda banjir agak teruk biasanya talian internet pun tak ada. Tapi sempat juga mereka yang mengaku mangsa banjir hapdet fesbuk cerita keburukan petugas bantuan terutama pusat pengumpulan bantuan. Merungut tentang bantuan yang tak diagih siap tunjuk gambar lagi tuuu.

Bantuan diagih berdasar lokasi - tahap banjir serta pusat-pusat pemindahan. Tak terkecuali agihan kepada petugas bantuan seperti pasukan keselamatan; sukarelawan serta mereka yang terpaksa duduk bergelap menjaga premis (biasanya di tingkat atas) seperti pejabat guaman / institusi kewangan.

Bayangkan tengah bandar banjir lebih 3 meter.
Pinggir bandar serta kawasan lebih rendah camana ya

Jika di pusat pemindahan, bantuan makanan dan minuman harian berjadual selain keperluan / kemudahan asas diselia petugas selagi mangsa tinggal di pusat tersebut. Jadi tak perlulah makanan kering, dapur gas, beras, gula dan yang sewaktu dengannya jika belum dibenar pulang.

Bagi kawasan yang tak teruk terjejas (boleh tinggal di kediaman) tapi terputus bekalan elektrik serta tiada akses untuk membeli belah (hehe); pengagihan dibuat dari rumah ke rumah. Bantuan berupa makanan kering, dapur gas, beras, gula, susu, peralatan harian serta pakaian asas (yang ada pun tak kering). Tapi taklah sampai dapat tilam bantal selimut bagai... Duduk pusat pemindahan dapat ler.

Jadi bila gambar pusat pengumpulan dimuat naik siap tuduhan liar tertulis; sedih juga. Bukan suka-suka nak bagi siapa yang datang tapi kita agihkan. Tak cukup sebenarnya. Sebahagiannya memang 'standby' andai berlaku gelombang kedua; serta jumlah mangsa ke pusat pemindahan meningkat. Sebahagian lagi untuk kegunaan harian mangsa di pusat pemindahan serta dibekalkan kepada mereka yang 'tak terkecuali' tadi (terutama makan minum)

Kota Tinggi
Surut tak sampai dua minggu, gelombang kedua awal 2007
terus tenggelamkan tingkat bawah kedai dua tingkat

Oh lupa, kredit gugel kat gambar. Tengah kerja tak menyempatnya nak amek gambar.

Tugas pasukan keselamatan serta sukarelawan bermula sebaik jangkaan banjir hinggalah beberapa hari selepas banjir surut. Dari tugas rondaan, pemindahan / pengangkutan, agihan bantuan hinggalah kepada gotong royong membersihkan jalan, parit, surau, masjid, sekolah, kubur, rumah kebajikan, dewan raya, kediaman warga emas; serta baik pulih rumah yang terjejas akibat banjir.

Itu yang penat lom ilang lagi nih...


related posts plugin for wordpress, blogger...

^_^

6 comments:

  1. semoga mangsa banjir terus tabah. insyallah esok kami akan ke kuantan membantu semampu tenaga.

    ReplyDelete
  2. Nice info encik, baca dalam paper tak sama dengan apa yang benar-benar berlaku.

    ReplyDelete
  3. semoga mereka semua tabah...Kancil pernah mengalami banjir tapi ndak teruk macam nie...banyak benda yang kita takut...ular naik ke rumah ke...atau sebginya

    ReplyDelete
  4. Tabah dan terus tabah... Selamat Menyambut Maulidul Rasul SAW

    ReplyDelete
  5. Ya Allah,gantikan segala yang hilang/rosak dengan benda yang lebih baik..ameen

    ReplyDelete
  6. Lamanya tak bertandang sini, kamu pun lama tak update, banjir lom surut ker? Hmm asyik tak kena jer kan. itu la orang kita, mudah lupa (tak sedar diri?).

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...