Home » » Akhirnya...

Akhirnya...

Empayar Utama - Sunday, February 23, 2014 : No comments

Rasanya tak ramai pengguna komputer (khususnya notebook/laptop) hadapi masalah ni. Tapi bila kena camana korang buat ya? Berdasar pengalaman sebulan lebih yang aku hadapi; rasanya ada beberapa cara.

Pertamanya bungkus dan hantar kedai suruh periksa. Mungkin kena tukar keyboard baru. Kedai pulak cantekkk jah suruh beli external keyboard cucuk
USB. Jadi, cara kedua ialah pasang external keyboard.

Ketiga pula guna 'On-Screen Keyboard' sambil menggugel segala tutorial yang dapat bantu pulihkan keyboard nih.
Tapikan, benda ni macam penyakit jugalah. Ada ubat yang serasi ada yang tak. Untuk masalah keyboard tak berfungsi ni rasanya tak kurang dari 5-6 jenis tutorial berbeza yang boleh kita cuba. Aku cuba semua tapi satupun tak jadi. Patutlah kedai rekomen jalan mudah - beli keyboard lain.

Dalam pada kusut gila bagai (happa taknya; dapat kongsi satu cerita je lepas ngada-ngada upgrade sendiri pc) sambil terkalut-kalut godeh sana godeh sini; terjumpa satu 'part' yang macam belum jadi tutorial. Dan lepas aku cuba sendiri - perghhh ok terus keyboard nih. Hahahahahahah aku dah boleh ketawa dah :)

Meh aku kongsi caranya. Cam biasala aaa aku guna slide jer :


keyboard tak berfungsi 11
keyboard tak berfungsi 10
keyboard tak berfungsi 9
keyboard tak berfungsi 8
keyboard tak berfungsi 7
keyboard tak berfungsi 6
keyboard tak berfungsi 5
keyboard tak berfungsi 4
keyboard tak berfungsi 3
keyboard tak berfungsi 2
keyboard tak berfungsi 1


Ini baru lepas 24 jam aku mencuba cara tu dan nampaknya tak de masalah apa-apa. Tutorial pun laju je nih aku buat.

Nasihat aku (untuk diri sendiri juga); kalau kita dah ada pc tu dan pc bermasalah - cuba dulu segala tutorial dan maklumat yang ada. Sambil mencuba sambil tambah ilmu. Hantar kedai tu jadikan sebagai langkah akhir bukan langkah pertama ya :)


0 Comments

No comments:

Post a Comment

Tulislah apapun, aku baca...