Home » » Kucing - Otimot

Kucing - Otimot

Empayar Utama - Wednesday, May 8, 2019 : No comments

Anak kucing ni muncul bulan Sembilan tahun lepas. Belum sebulan kot umurnya masa tu tapi suara dah tak bunyi cam anak kucing. Hidup dalam parit dengan kotornya dan bulu pun sebahagian dah tak ada.

Jenuh memujuk panggil datang makan biskut dan akhirnya membesar dan jadi sebahagian dari keluarga aku.
Sebulan juga kurung dalam sangkar ajar dia buang air dalam pasir yang disediakan. Anak-anak beri nama Otimot - cantuman warna oren; putih dan comot.


Abang dan kakak dia yang tua dalam 6-7 bulan macam boleh terima kehadiran Otimot.

Lepas 5 bulan sampaile sekarang, tiap kali aku balik, Otimotlah yang menyambut... Dia akan dulu berada depan pintu; dan akan menghalang aku dari masuk. Aku dah masuk, dia masih kat situ. Saja nak suruh aku langgar badan dia atau nak suruh marah dia...



Satu hari tu dia sakit. Aku fikir kucing kampung bolehla dia usaha untuk sembuh sendiri. Lupa yang dia hidup tanpa ibu. Lepas 3 hari cam dah tak ada harapan. Terbaring terkulai. Aku bawak gi klinik. Doktor kata temperature sudah naik 41. Macam tak ada harapan langsung... Aku minta juga doktor beri injection dan apa-apa ubat yang perlu. Sejam sekali beri minum guna picagari sambil lap hidung dia yang tersumbat teruk.


Alhamdulillah. Semangat dia nak hidup masih ada. 4 hari je beri makan ubat. Sekarang dah nakal semula...




Akak dia Shy Shy, umur 14 bulan
Baka British


Abang dia Anja, umur 12 bulan
4-4 kaki berstokin putih
Kucing kampung


Sekarang ni cuaca panas. Usia dia belum 8 bulan kot. Kalau tidur kat beranda dia tarik canvas cover motor buat tutup badan dia :)



0 Comments

No comments:

Post a Comment

Tulislah apapun, aku baca...