Home » » Pinjaman Kenderaan 100% ?

Pinjaman Kenderaan 100% ?

Empayar Utama - Thursday, January 16, 2020 : 1 comment

Pinjaman kenderaan 100% ? Biar betik.

Pepagi gi sarapan ada pakcik tanya camana nak dapat 100% pinjaman kereta. Aku ingat dia salah tanya orang, tapi betul dia tanya kat aku.

Issshhh aku nih buat akaun syarikat dan bayo gaji je. Tapi aku cuba juga
jawab semampu boleh. Ada 2 kategori kenderaan, Baru dan Terpakai

Kalau kenderaan Baru - Bank dah ada garispanduan untuk pinjaman maksimanya. Biasanya pinjaman 100% lepas kedai ejas harga. Selalu nampak pada awal tahun atau hujung tahun bila kedai buat 'clearance' stok lama dan bagi diskaun gila-gila, tapi harga letak dalam invois guna harga standard.

Boleh jadi juga pada waktu-waktu perayaan. Dan ada juga bank terpilih terima 'kereta pandu uji' sebagai kereta baru.

Katalah Kereta A bank dah tetapkan pinjaman maksimanya RM50 ribu (90% pinjaman dari harga invois RM55,600).

Harga jual sebenar di kedai katalah sama (biasanya bawah lagi). Tetiba kedai buat promosi harga runtuh diskaun 8 ribu, harga dah jadi RM47,600.

Campur duit insurans katalah jumlah harga jual sebenar 50 ribu. Tapi dalam invois tetap letak OTR RM55,600. Haa kan boleh dapat pinjaman 100%.

Kalau kenderaan Terpakai - katalah untuk kereta yang berusia 5 tahun tua. Bank bagi 80% je dari harga market (loan 30 ribu, market/harga invois 37,500). Ada 2 situasi pula:

Pertama – kedai 'makan' kereta yang orang nak 'trade in' tapi belum sampai / masuk dalam kedai. Kita boleh potong harganya mungkin 30 ribu tuan kedai berani tolak. Dah dapat dah 100% pinjaman, cuma keluar duit insuran dan potong nama je, kannnn.

Kedua – ada orang nak jual kerata tu murah murah, sekitar 30 ribu je (bersebab; antaranya kecemasan, tak cukup nak belanja obersi, tak mo pinjam PTPTN untuk belanja sekolah anak, kekasih gelapku hadiahkan kereta baru, heheheheh). Haa boleh ler dapat 100% pinjaman. Kena pastikan Invois / 'Bill of Sale' atau cakap kat pegawai bank ikut harga pasaran ler RM37,500 sebab bank cuma bagi 80% je kadarnya...

Itu kadar pinjaman. Belum masuk kelayakan peminjam...

Pinjaman boleh 100% pun kalau bayaran bulanan katalah 500 sebulan (lepas dah kira maksima 9 tahun pinjaman dah tak boleh ejas camana pusing pun) tetapi kelayakan pembeli/peminjam cuma RM330 sebulan, camana nak dapat 100%....... kannn.....

1 Comments

1 comment:

  1. Water Hack Burns 2lb of Fat OVERNIGHT

    At least 160 000 women and men are trying a easy and secret "liquid hack" to lose 1-2lbs every night in their sleep.

    It's simple and it works on everybody.

    This is how you can do it yourself:

    1) Go grab a clear glass and fill it up with water half glass

    2) And then use this strange HACK

    you'll become 1-2lbs skinnier when you wake up!

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...