Home » » Terbakar beb...

Terbakar beb...

EmpayarUtama - Thursday, December 2, 2010 : 1 comment

Semalam aku cuti kerja tapi menggatal pulak pegi opis. Macam biasa aktiviti pertama aku ialah checking kompeninyer 'cash available' through internet untuk sedapkan ati. Sebenarnya aku boleh tengok kat GL atau kalau malas sangat tanya kat akaun aja. Tapi dah terbiasa.

Sekali tengok ada la payment untuk
supplier tak keluar lagi. Ini dah bulan doblas... Mesti kena taruk dengan supplier tu kaw kaw punya sebab payment tu untuk bulan November. Aku rasa dah issue dah melalui Trust Receipt 26 November dulu.

Akupun sambar tipon, call Trade Finance. Mamat yang jaga akaun company kata tak bley buat sebab akaun dah over limit. Perghhhh.... Terbakar nih rasanya sebab aku sendiri yang monitor LOC termasuklah Bankers Acceptance, Trust Receipt dan OD Invoice. Aku kata berapa short... "Limit 1.3 Mil je... kalau campur payment yang ini dah lebih 30K".

Aku bg tau dia, aku monitor Trade Line sampai 8 Disember, pun masih 1.36 Mil out of 1.5 Mil. Kalau campur Bank Guarantee sumer total pun masih tak cecah 1.4 Mil. Mana hilang 200K? Mamat tu kata dia tak berapa pasti, cuma dalam system ada alert 200K dan limit dah sampai, mungkin update dr Business Center. Abis mana hitam putih? Kenapa tak update aku atau company? Dia kata tak tau.

Masak macam ni. Aku blom sarapan lagi terus tak de mood nak gi minum. Call Business Center mamat yang incharge dengan selamba cuma kata "nanti kita check". Cam tu aja? Supplier call nak jawab hapa? Mengarut nih.

Memang supplier call pun lepas tu. Soalannya simple je tapi pedas... "Xxx tu masih buat akaun lg ke?". Aku memang terasa la sebab ini bukan kes pertama payment delay through Trust Receipt. Kena la pusing sana pusing sini sebab aku pun tak reti nak explain pasal bank procedure; mangkuk supplier tu pun lagila tak mau dengar pasal problem bank. Dia cuma tau payment masuk dan dah lapse pun.

Tapi aku kira masih ok lg la kes ni sebab nanti Trade Finance promise nak datang explain Jumaat nih selepas mengaku buat silap dan apologize - sejuk sket ati aku. Aku rasa mamat yang incharge tu x berapa pandai pasal Trade Line tapi memang dah macam tu agaknya bank punya cara - rotate staff every month untuk jaga integriti dan akauntabiliti biarpun customer jadi mangsa.

Pagi ni, terkejut beruk baca Harian Metro pasal bank yang sama tapi belah utara sana... Mungkin kes lagi berat kot:


Jangan melampau sangat camtu brader; masih boleh bincang, runding la dulu...

Update : Jumaat 4 Dis, 2010 - Berjanggut tunggu Cik Shanaz dari Trade Finance yang promised nak meeting lepas Jumaat sampai sudah tak datang. Alasan lupa. Macam ni ke?


1 Comments

1 comment:

  1. aisehh mmg terbakar nie blh plak bg alasan lupa nak datang hihi...

    ReplyDelete

Tulisle apa pun, aku baca ^_~