Home » » Bersalah Dan Rasa Bersalah

Bersalah Dan Rasa Bersalah

Empayar Utama - Sunday, December 25, 2011 : 21 comments

Entri ini tak ada kena mengena dengan kes langgar kontrak Petronas ke; kes bekas Menteri Besar Selangor atau kes yang sangkak dekat 60 kali tu yea... (Gambar sebelah ni pinjam DetikDaily)

Dua tiga menjak ni aku ada sikit masa baca entri rakan-rakan se'maya' (betul ke aku tulis?) dan
banyak jugalah komen ditulis. Ada yang berkaitan dengan entrinya ada yang tak de kena mengena langsung sebab tak tau nak komen apa tapi tangan ni gatal juga nak tulis. Tapi tengok gaya komen aku memang susahla nak jadi cerpenis apa lagi novelis. Ikan bilis kat dapur pun dah abis; jadi buat jemput-jemput bawang je. Eh pasal lak masuk cerita jemput-jemput ni?

Bukan apa aku rasa bersalah lepas tulis dua komen berkenaan agama dan akidah sebab aku bukan arif soal hukum hakam. Pakcik Arif sebelah rumah memang rajin tegur aku kalau sama-sama keluar nak gi semayang subuh kat mesjid. Dia rajin tegur sebab jarang sangat aku pergi hehe malu le aku :(

Yang pertama pasal 'khusyuk' kat belog Teacher Basariah dan keduanya pasal 'Tudung Bonggol Unta' kat belog Cikgu Ma. Korang kliklah sendiri kalau nak baca apa yang aku tulis sebab tak berani aku nak tempek screenshot kat sini. Takut terulang publish benda sama yang tak betul. Bulan lepas rasanya pun ada terkomen kat satu entri pasal 'jamak'.

Menggigil juga bila Cikgu Ma respon pandangan peribadi aku dalam Misteri Resepi Entri Yang Rahsia ^_^. Aku jadi takut sebenarnya bila baca Selendang Merah juga ingin berkongsi artikel tu sebab  hukum 'haram' itu tidak diperjelaskan sumbernya.


Ini komen dari Pencari Allah kat entri Cikgu Ma yang begitu berhati-hati menyusun ayat kedua

Dan aku rasa sangat bersalah sebab bagi komen atas sesuatu yang aku sendiri cetek ilmu. Sebab tu aku tak mo buat entri berkaitan agama dan hukum hakam dan cuba elak buat entri yang aku sendiri tak pasti...

Iyalah bila rasa diri tu betul baru tulis tapi tak semestinya apa yang kita fikir betul pada kita akan jadi betul pada orang lain. Aku akui ini kesilapan aku. Masing-masing ada pandangan dan tafsiran sendiri, kan? Sesuaike kalau takat tafsiran aja terus publish dan kongsi untuk bacaan umum...

Contohnya Duit Syiling Baru Malaysia ni yang aku ambik dari Portal Bank Negara Malaysia sampai gambar Bunga Raya pun boleh ditafsirkan sebagai lambang Freemason hanya kerana pecah lima; dan lagi teruk bila gambar kat belakang duit seposen yang pecah enam ditafsirkan sebagai simbol "Star Of David" yang menyerupai bendera Israel tak caya cuba Gugel sini. Habis tu kenapa tak tafsirkan lambang kerajaan negeri-negeri dan bendera negeri-negeri yang ada bintang bucu lima tu...

Ya Allah ampunkan dosa-dosaku. Buat Teacher Basariah, Cikgu Ma dan semua - maafkan aku yea... Aku insan biasa yang tidak dapat lari dari lakukan kesilapan...


related posts plugin for wordpress, blogger...

^_^

21 comments:

  1. tak tau nk cakap ape gak =)
    apa2 pun semua kena berhati-hati dalam berkata/ menulis...wallahua'lam...=)

    ReplyDelete
  2. baru perasan mohon maaf kt bawah tu...x perlu mohon maaf, x ada apa yg harus dipersalahkan..kita bukan nak menilai siapa betol siapa salah...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. semuanya hanya tafsiran..kebenaran dia, kita tak tau.

    ReplyDelete
  5. mungkin pasal duit syiling semua tu kebetulan kot..kita pun tak tahu kebenarannya kan...

    ReplyDelete
  6. terlajak kata badan binasa kan..

    bagus la berani ngaku salah..takpe salah kita tu bukannye tak boleh dibetulkan balik

    ReplyDelete
  7. Iya @Eera Shera,
    saya salah dan saya tak pernah jatuhkan hukum... 'Haram'; 'Halal'; 'Wajib'; 'Harus'; 'Sunat'; 'Makruh'; itu bukan bidang atau hak saya. Sebab tu berani pos entri mengaku bersalah :)

    ReplyDelete
  8. Hmm . bagus sbp berani mengaku kesalahan . sesetengah org takowt .

    Hee . apa-apa pown , senyum selaluu :) hehee .

    Jgan laa risau . sedangkan Nabi ampunkan umatnya :) hehee . Tuu duit syiling baru erk .

    ReplyDelete
  9. Assalam...
    Setelah aku baca, aku pun tak tau nak komen apa... :)

    ReplyDelete
  10. bagi seri itu cuma secara kebetulan...kita sepatutnya tidak terus salah anggap tentang sesuatu perkara tanpa penyelidikan yang menyeluruh...

    dan kita sepatutnya tak usahlah nak bandingkan sesuatu benda itu dengan milik kaum yahudi...kalau kita buat dah tentu perkara2 yang betul akan terpesong...

    ReplyDelete
  11. tAhniah. Jangan salah faham, berkata demikian kerana tak ramai orang yang mengaku kesalahannya...

    kedua, semoga misz Domu dapat pengajaran... sekarang.. banyak auta dari fakta.,,

    ReplyDelete
  12. setiap org sudah pasti melakukan kesilapan.

    pasal entri berknaan agama, rasanya tak salah kalau EU buat entri tue. sebab itu hasil dari pandangan peribadi EU. setiap org kan ada hak menyuarakan pendapat sendiri.

    ReplyDelete
  13. yg mana kalau boleh kita elak . kita cuba elakkan.....

    ReplyDelete
  14. huhu...
    sy pon tkt bab2 nie...tkt tersalah ckp kn...
    ape2 pon duit baru mmg bernafas baru...huhu

    ReplyDelete
  15. kdg2 waktu kita nak komen tu kita terlalu mengikut perasaan.. apapun sbg manusia kita mmg tak lepas dari melakukan kesalahan..

    ReplyDelete
  16. thanks tau reply email tu,aku dah buat.success:)

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...