Home » » Pergi Yang Tetap Kembali

Pergi Yang Tetap Kembali

Empayar Utama - Tuesday, September 11, 2012 : 13 comments

Salam Merdeka Raya. Dah lepas tiga minggu raya baru sempat bercerita. Mood blogging pun ada sikit ke laut. Tapi aku cuba cubalah cerita apa-apa yang patut sepanjang bulan puasa hingga raya minggu yang pertama. Itupun mana yang aku ingat je.

Tahun ni puasa aku agak sibuk dengan satu lagi part time - mengecat rumah. Aku pun heran
dalam banyak-banyak bulan; bulan puasa juga baru nak cat rumah. Dah le dua minggu pertama tu JB agak panas. Orang Terengganu kata 'panah deghing' agaknya cantuman bahasa omputeh yang dimelayukan - Panas yang 'daring'.

Ok, k, k... Yang atas tu gambar lama. Masa beli doblas taun dulu tak rupa camni. Tingkap semua takde sebab kena makan anai-anai. Pagar kelilingpun tak de bukan kena makan anai-anai tapi kena rembat dengan mat gian kot. Hehe pastu ada pokok tebu liar tumbuh kat tepi dah macam rumah berhantu. Lepas proses tukar nama siap, setahun juga kot ambik masa - aku repairlah mana yang patut. Makan setahun lagi juga sebab repair sendiri, dan cat sendiri. Jadi kiranya cat tu dah sepuluh tahun cenggitu. Gila ah, mana ada cat boleh tahan sampai sepuluh tahun. Haaa, inilah gambar terkini aku snap ngam-ngam sebelum puasa:

Ambik gambar lepas pulih dari kena cekau ngan ibu kucing. Pun ramai juga jiran-jiran kata 'memang macam rumah berhantu, serupa rumah tinggal je'.

Bulan posa ni masa terhad. Sebelum posa dulu tak de rasa nak mengecat, kenapa yea? Tapi sempat jugakle aku pos cerita pasal berbuka puasa hehehehe
kalau lom nengok pergi kat sini yea ^_^. Aku bagitau juga kat brader nasi lemak tu 'ulat daun pisang pun, agak-agaklah layur dulu ke, tak pun lap betul-betul bagi kering daun tu baru bungkus jual kat customer'.

Yang ini aku tak boleh tahan:

Cilok Gugel je..
Macam tau-tau aja aku nak cat tempat diorang menyorok kat tepi rumah tu. Terus bawak diri dengan anak-anak sekali diangkutnya. Aku tak halaupun. Tapikan, tiap hari datang mintak ikan...

Sekarang anak-anak kucing tu dah dekat dua bulan juga umurnya. Aku tak belapun. Dari 4 ekor tinggal 3 sebab kena langgar motor 3 hari lepas.
Haa inilah hasil kerja aku sepanjang bulan posa baru nih. Sori aaa kat tokey ICI, Dulux dan yang sewaktu dengannya sebab cat rumah aku tahan kulat sepuluh tahun hahahahahahahah.

related posts plugin for wordpress, blogger...

^_^

13 comments:

  1. Ha..a..ye! ngapa orang sibok sibok nak repair itu ,nak repair ini masanak raye je.Dah tu buat kerja bulan puasa tu.Comform ada yang tuang jugak.Hari lain buat buat tak nampak je bia pun nampak depan mata kayu tu dah nak hancur dek anai nai.

    ReplyDelete
  2. mlm 1 syawal abah suara pelik, "heran kenapa org nak raya baru kemas rumah, nak posa org x kemas pun" balik dari bertakbir kat masjid, kami sedang lintang pukang tgk tv x kemas..abah diam...

    **mengemas sebab tau hari raya org datang..hmmm...

    ReplyDelete
  3. cantik bila dah dicat,tapi jenuh kot nak cat2 satu rumah ni..mula2 semangat pastu fuhh letih..tapi bila tengok hasilnya,kagum dgn diri sendiri...hehe

    ReplyDelete
  4. biasalah..kalau tak buat cam tu tak terasa pulak nak raya.

    ReplyDelete
  5. Mood nak raya kan..baju kena baru..semua baru..termasuklah cat rumah.. heheehehe

    bro..bila baca tajuk..dengan dengar lagu background..rasa sedih..macam drma melayu la pula..terpaksa silent mode sekejap..takut xley baca dengn kusyuk.. karang cerita happy jadi sedih..hehehe

    ReplyDelete
  6. yeyyy selamat kembali Empayar Utama hehe...


    agaknya bila mengecat bulan posa baru rasa mood nak raya kot hehe sebab umah eyza pun camtue ler jugak..di bulan posa baru nak cat...

    amboi lepas cat umah siap letak bendera lagi tue..memang semangat merdekaraya + johorian hehe... (~_~)

    ReplyDelete
  7. selamat kembali bro.....
    dgn kaler cat rumah yg baru...... nampak lagi meriah bila nak beraya.....
    siap ada bendera sekali......

    ReplyDelete
  8. Buat persiapan dlm bulan pose br la raya nak raya..:)

    ReplyDelete
  9. Wah bertambah berseri-seri lagi bila dah tukar cat :)

    erk kesian kat anak kucen tu :(

    datang sini lagi dengar lagu sedih :(

    ReplyDelete
  10. Great blog, liked it.
    I'm following you.
    Cheers from Argentina!
    HD

    ReplyDelete
  11. lamanya menyepi tuan blog ni...
    ala selagi elok xpyh cat lain...heheh
    lor phm2 je si kucing tu....

    ReplyDelete
  12. takpelah lambat-lambat pun..cantik rumah :)

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...