Home » » Sebelum Menutup Buku

Sebelum Menutup Buku

Empayar Utama - Monday, March 30, 2015 : No comments

Ini perkongsian terakhir sebelum aku kembali sambung kerja-kerja yang terbengkalai. Buat sapa-sapa yang tersinggah kat belog nih, bacalah. Baca slow-slow aaa...

Melalui maklumat yang aku kongsikan kat bawah; rata-rata tujuan GST sebenarnya adalah membantu 'peniaga'; meringankan beban 'peniaga'
selain mudahkan proses dokumentasi di pejabat kastam. Untuk pengguna - ianya hanya maklumkan harga akan jadi lebih berpatutan dan pengguna akan lebih tahu barangan mana kena cukai atau tidak. Itu saja. Tidak ada pernyataan harga barangan akan jadi lebih murah.

Mari kita tengok yang penting-penting; satu persatu ya:

GST dah diuar-uarkan dari tahun 2004 lagi. Ianya ditangguh supaya peniaga lebih celik IT dan pihak kastam dapat kemaskini maklumat tentang GST. Pelaksanaannya nanti akan mudahkan kastam sebab melalui SST banyak borang CJ nak disemak; manual pulak tu. Siap ada borang permohonan pengecualian cukai lagi. Masa ini tidak timbul pun isu pengguna.

Selepas 5 tahun, kastam dah bersedia tapi peniaga masih buat bodoh. Pengguna masih tak tau apa-apa implikasinya. Jadi, masih beri kelonggaran kepada peniaga, kannnnn...

Haaa betul tak apa aku tulis? Bebanan peniaga akan kurang sebab cukai boleh di claim semula berbanding SST yang dikutip sepenuhnya oleh kastam. Jika peniaga alert; mereka sudah boleh buat perancangan bagaimana nak adjust harga - bersesuaian dengan kadar cukai yang boleh dituntut semula. Penekanan masih kepada peniaga, kannnn...

Bila GST dilancarkan, harga barang yang dulu 'tak patut' akan jadi 'lebih patut'. Pelaksanaan GST tak ada kata barang akan jadi lebih murah. Jika sewaktu SST harga barangan A nilainya begini; maka selepas GST jika barangan A itu tidak dikenakan GST - ya - sepatutnya barangan A itu akan lebih murah (bergantung berapa caj SST sebelumnya) dari harga asal. Tak gitu?

Pengguna juga akan lebih tahu barangan dibeli itu bercukai atau tidak; dan berapa nilai cukai setiap barangan yang dicukai. Itu saja. Dulu masa SST mana pengguna tahu. Tahu ke tak tahu ke, pengguna tetap kena beli jika nak guna.

DI sini, SST adalah gabungan 2 jenis cukai. Yang pertama Cukai Jualan dan kita ambil purata pada kadar 6% (sebenarnya tak tentu hala ada 5%, 10% dan ada yang ditetapkan kadarnya). Yang keduanya cukai perkhidmatan dan kita ambil juga purata kadar 6%. Jadi anggaran SST kita boleh kata berada pada 6%. Ok? Bila ditukar kepada GST dengan kadar 6% maka peniaga tak terbeban langsung.

Untuk halaman 12 ini; ada beberapa isu. Pertamanya peniaga tak perlupun adjust harga lagi cuma serapkan saja GST 6% ke dalam harga sedia ada. Ini kerana sebelum inipun harga sedia ada sudah termasuk SST. Itu saja.

Keduanya peniaga yang buat jualan RM500,000 ke bawah tak perlu daftar untuk GST sebab buang karan jah. Penat key-in sana sini, hantar borang GST 03 tapi tak adapun GST dikenakan. Silap-silap tiap bulan nanti kastam pula kena refund GST kepada peniaga-peniaga ini. Iyalah cuba bayangkan maksima RM500,000 jualan setahun; sebulan purata jualan hanya RM41,667. Overhead dan expenses untuk sebulan pun lebih kurang saja jumlahnya.

Yang ketiga - Haaa ini penting. Baca balik kenapa aku tulis Muai Untuk DItuai - Untung Berganda Ganda. Ini kerana sebahagian dari SST yang dimansuhkan adalah Cukai Perkhidmatan dan telahpun disekalikan ke dalam GST. Jadi kenapa mesti ada GST berasingan untuk Service Charge? Perkhidmatan (Service Charge) itu sendiri sepatutnya sudah dimasukkan ke dalam harga jualan yang sudah di GSTkan.

Serius ke? Pengumuman GST pertama kali adalah dalam pembentangan bajet 2005 (maknanya dalam suku keempat 2004); Hujung 2009 Rang Undang-undang GST dibentangkan. Selepas itu banyak kali kenyataan akhbar tentang GST. Sepanjang 5 tahun (2010-2014) bagaimana para peniaga dididik dalam pelarasan SST kepada GST? Seterusnya melaraskan harga?

Denda tidak mendaftar GST itu adalah... Jadi jika ada yang berminat untuk lihat keseluruhan halaman (jumlah 28 halaman) boleh layari portal Jabatan Penerangan Malaysia


Ini contoh yang agak baik untuk kita fikirkan. Sori aku lupa sumber gambar...

Aku pengguna. Pada masa yang sama aku bekerja. Kerja dengan beberapa jenis 'peniaga' yang berbeza dalam penyediaan transaksi untuk kemudahan perakaunan dan perisian GST mereka. Oleh itu setakat ini saja yang boleh aku kongsikan. Terima kasih membaca :)


related posts plugin for wordpress, blogger...
^_^

0 comments:

Post a Comment

Tulislah apapun, aku baca...