Home » » Pengaruh, Mempengaruhi Dan Dipengaruhi

Pengaruh, Mempengaruhi Dan Dipengaruhi

EmpayarUtama - Saturday, April 23, 2011 : 1 comment

Masa sekolah menengah dulu, aku masuk senarai 6 pelajar paling nakal merangkap 'jahat susah nak dibentuk'. Banyak sesi kaunseling kami hadiri baik oleh cikgu kaunseling maupun pengetua.

Tapi entah kenapa respek kitorang kat para guru masih tebal masa tu. Kalau orang tua kami dipanggil mengadap,
tau apa yang cikgu akan kata?
"Anak encik ni bagus, baik orangnya. Dia cuma terpengaruh dengan perangai beberapa kawan lain yang nakal. Masih boleh dibentuk lagi. Kami akan cuba perbaiki kelemahan baik dari segi perangainya dan kelemahan sekolah ini." Walaupun bontot aku ni banyak gak berbirat kesan rotan dari cikgu disiplin; tak ada rasa dendam pun kat mereka. Kenapa ya?

Aku rasa, mungkin sikap para guru tu sendiri yang buat kami rasa malu. Apa taknya. Ikut pada ayat cikgu tadi, siapa dia kawan lain yang mempengaruhi kenakalan aku? Tak de orang len dah, kami berenam nilah yang mempengaruhi bebudak len pun kalau akan jadi lebih nakal. Tapi cara diplomasi cikgu-cikgu aku masa tu yang masih menyimpan perangai buruk kami dari pengetahuan orang tua serta keyakinan mereka meyelesaikan masalah di sekolah buat aku mengangkat tinggi martabat para guru (masa aku budak sekolah la...).

Kadang-kadang apa yang ditulis pun boleh mempengaruhi (pemikiran) seseorang. Lebih-lebih lagi bila gaya penceritaan yang sama tiap hari pulak tu. Bukan setakat kenakalan perangai yang aku bawak masa sekolah saja yang boleh pengaruh kawan-kawan lain.

Terima kasih ya cikgu...





1 Comments

1 comment:

  1. ermmm entahla belalang...sikalang susa mau pecya mana satu...sume atas pertmbgn politik...hancus ngra macm nie lama2...esh3

    ReplyDelete

Tulisle apa pun, aku baca ^_~