Sepanjang aku bertalian bimbit, aku guna nombor postpaid Celcom. Dari 010-6 digit (tak silap tahun 1990/91) hinggalah sekarang 019-7 digit guna nombor yang sama.
Sebagai pelanggan setia, dulu macam-macam hadiah aku terima daripada Celcom. Dari T-Shirt, mug, payung, pen, keychain, wallet, hinggalah blackberry. Tapi itu dulu,
Sebagai pelanggan setia, dulu macam-macam hadiah aku terima daripada Celcom. Dari T-Shirt, mug, payung, pen, keychain, wallet, hinggalah blackberry. Tapi itu dulu,
zaman sebelum gawat.
Oleh kerana aku dulu kerja buat sales, aku cuba asingkan kawan-kawan dan customers/pelanggan. Maksudnya untuk tujuan kerja aku jadikan nombor postpaid sebagai perhubungan, manakala kawan-kawan pula berhubung melalui nombor lain. Jadi aku beli satu nombor prepaid. Masa tu memang apa nombor pun - tak kisahlah postpaid atau prepaid - memang tak ada talian internet/wifi/data network/mobile data/hotspot. Cuma nombor prepaid tu ada '365 validation' jadi aku tak takutla bila kredit habis nomborpun tak hilang. Cukup setahun 'top-up' RM30 dan extend lagi setahun guna '365 validation' tu; dan standby RM30 lagi dalam top-up.
Bila zaman makin canggih ni aku masukkan le nombor postpaid tu bersama internet line. Bil bulanan pun akan tunjuk statistik penggunaan internet:
Dan aku gembira sebab Celcom tak beri masalah; aku guna dua-dua nombor tu dalam satu enset je (dual-sim).
TIBA-TIBA...
Sepuluh hari terakhir ni aku rajin terima mesej untuk nombor prepaid yang maksudnya lebih kurang begini:
... credit anda akan ditolak RM0.50 kerana penggunaan data network... untuk batal atau tukar kepada plan lain sila dail *118*2#...
dan tiap kali aku terima mesej tu, aku semak baki kredit melalui *124#. Memang dah kena tolak RM0.50... (tak terima sms pun kena tolak RM0.50 sehari...)
Ishhhh.... Aku dah ada postpaid yang tersedia internet line. Rumah memang ada wifi,semua opis pun dah ada wifi. Prepaid aku tak pernah ada pelan internet apa-apa. Betul betul basic.
Kenapa tiba-tiba kena potong tiap hari RM0.50 dari nombor prepaid sebab ada penggunaan data-network?
Siapa beri kebenaran buka data-network untuk nombor prepaid yang memang tak pernah ada apa-apa internet plan?
Jawapan dari pihak Customer Service tak memuaskan hati dan aku minta disambungkan kepada specialist/technician... Technician pun beri jawapan sama... Ada ke kata masalah smartphone... pastu cadangkan pelan internet percuma...bla bla bla blahla woiii. Ini bukan masalah smartphone, ini masalah dicipta oleh Celcom!
Aku beritahu "sms tu dari 2888; bukan 2888 tu dari Celcom ke?"; Dan mamat technician tu ketawa.... Kannnnnnnn dah kantoiiii
Akhirnya aku pesan kat dia, tolong hentikan game ni untuk nombor prepaid aku tu ya sebab mesej tu langsung tak ajar camana nak stop kan permainan kotor nih.
Hati-hatilah ya. Taktik ni DiGi pernah buat tahun 2016 dulu...
Oleh kerana aku dulu kerja buat sales, aku cuba asingkan kawan-kawan dan customers/pelanggan. Maksudnya untuk tujuan kerja aku jadikan nombor postpaid sebagai perhubungan, manakala kawan-kawan pula berhubung melalui nombor lain. Jadi aku beli satu nombor prepaid. Masa tu memang apa nombor pun - tak kisahlah postpaid atau prepaid - memang tak ada talian internet/wifi/data network/mobile data/hotspot. Cuma nombor prepaid tu ada '365 validation' jadi aku tak takutla bila kredit habis nomborpun tak hilang. Cukup setahun 'top-up' RM30 dan extend lagi setahun guna '365 validation' tu; dan standby RM30 lagi dalam top-up.
Bila zaman makin canggih ni aku masukkan le nombor postpaid tu bersama internet line. Bil bulanan pun akan tunjuk statistik penggunaan internet:
Dan aku gembira sebab Celcom tak beri masalah; aku guna dua-dua nombor tu dalam satu enset je (dual-sim).
TIBA-TIBA...
Sepuluh hari terakhir ni aku rajin terima mesej untuk nombor prepaid yang maksudnya lebih kurang begini:
dan tiap kali aku terima mesej tu, aku semak baki kredit melalui *124#. Memang dah kena tolak RM0.50... (tak terima sms pun kena tolak RM0.50 sehari...)
Ishhhh.... Aku dah ada postpaid yang tersedia internet line. Rumah memang ada wifi,
Kenapa tiba-tiba kena potong tiap hari RM0.50 dari nombor prepaid sebab ada penggunaan data-network?
Siapa beri kebenaran buka data-network untuk nombor prepaid yang memang tak pernah ada apa-apa internet plan?
Jawapan dari pihak Customer Service tak memuaskan hati dan aku minta disambungkan kepada specialist/technician... Technician pun beri jawapan sama... Ada ke kata masalah smartphone... pastu cadangkan pelan internet percuma...bla bla bla blahla woiii. Ini bukan masalah smartphone, ini masalah dicipta oleh Celcom!
Aku beritahu "sms tu dari 2888; bukan 2888 tu dari Celcom ke?"; Dan mamat technician tu ketawa.... Kannnnnnnn dah kantoiiii
Akhirnya aku pesan kat dia, tolong hentikan game ni untuk nombor prepaid aku tu ya sebab mesej tu langsung tak ajar camana nak stop kan permainan kotor nih.
Hati-hatilah ya. Taktik ni DiGi pernah buat tahun 2016 dulu...