Cerita Yang Jarang Jarang Terkini :

Wordless Wednesday

EmpayarUtama - Wednesday, August 24, 2011 : 22 comments


Trafik Jem 2 Hari

EmpayarUtama - Monday, August 22, 2011 : 18 comments

Aku tak berapa pandai nak tulis ayat 'skema', jiwang maupun carut-marut; dan kalau boleh aku cuba elakkan peten ayat-ayat macam tu.

Ni gambar ntah bila ntah aku ambik atas jejambat Jalan Skudai. Sesak sebelah jalan.


Macammana aku nak tolong jawabkan sama ada penting ke tidak trafik tu yea. Cam nilah, aku tunjukkan statistik seminggu blog aku sebagai contoh. Mungkin senang sikit nak jelaskan.

Hehehe mana ada trafik jem. Semalam ngan dua hari lepas trafik sikit je sebab aku balik kampung.

Trafik tu bolehlah ditafsirkan sebagai kemeriahan pengunjung ke sesuatu laman web atau blog. Statistik kat atas tu tunjukkan berapa ramai yang datang menjengah; dan berapa ramai yang dikira sebagai 'Unique Views'. Kita dapat lihat dalam tempoh 24 jam berapa ramai pengunjung baru bertandang ke blog kita dan selebihnya adalah pengunjung yang sama datang lagi dalam tempoh 24 jam itu. Boleh jadi juga pengunjung yang sama melihat 2-3 atau lebih entri pos kita tetapi IPnya dikira sebagai 1 (satu) unik view sahaja.

Kalau aku ambil contoh Nuffnang; program ini merekod unik view setiap 24 jam bermula dari pukul 12 tengah malam hingga 11.59 malam esoknya. Sekiranya A melihat blog B pada jam 11.55 malam 23/8/11 - B akan dapat 1 trafik (unik view) dan jika A terus melihat 5-6 entri-entri B hingga ke pukul 11.59 malam; B dapat 5-6 trafik lagi dari A walaupun unik view dari A dikira satu saja. Jika selepas pukul 12 (dah masuk 24/8/11) B dapat satu unik view dari A untuk hari baru itu (24/8/11) dan jika A masih melihat beberapa entri B selepas itu; tiap-tiap entri yang dilihat itu akan jadi tambahan trafik tapi bukan unik view. Dari contoh atas; pada 15/8/11 aku dapat 187 page view tapi cuma 137 sahaja dikira sebagai unik view.

Apa beza page view dengan unik view tu? Itu hanya statistik. Penting atau tidaknya view tu bergantung kepada apa yang tuanpunya blog / website tu paparkan. Antaranya:

~ Personal blog mungkin hanya untuk informasi.
~ Business blog yang jual barangan atau perkhidmatan.
~ Salah satu dari yang atas atau gabungan kedua-duanya; siap dengan iklan.

Iklan pula boleh jadi:
~ Iklan berdasar klik - CPC (Cost per Click) atau CPA (Cost per Action) baru dapat earning;
~ Iklan berdasar view - CPM (Cost per Million) di mana harga dah ditetapkan bagi iklan CPM itu (bagus untuk mereka yang dapat banyak page view setiap hari); dan
~ iklan berdasar view dan klik.

Blogger yang buat bisnes online biasanya akan letak iklan kerana berpendapat segala usaha untuk promot blog pasti akan hasilkan trafik yang tinggi jadi apa salahnya letak iklan untuk pendapatan sampingan. Untuk personal blog - kalau dah publish entri untuk tontonan umum; juga perlukan trafik ini kan? Kalau tak, buat apa publish entri-entri tu betul tak. Macam tulah lebih kurang yang aku faham. Mungkin kat luar sana ada penerangan yang lebih jelas atau sesiapa nak berkongsi info bolehla bagi komen kat sini. Aku pun masih belajar lagi ni.

Ish, seminggu lagi raya;
Selamat Hari Raya IdilFitri Maaf Zahir & Batin ~ EmpayarUtama