Cerita Yang Jarang Jarang Terkini :

Bil TNB Melambung?

EmpayarUtama - Sunday, June 21, 2020 : 1 comment

Penggunaan elektrik rumah sekitar RM200 sebulan atau sekitar 525 kWh sebulan. Campur tolak dalam sepuluh ringgit larinya. Jadi bayar jelah macam biasa walau tak terima bil atau bil lambat sampai. Cuma bil bulan Mac boleh terlupa pulak eheh.

Ikut pada bayaran yang dah dibuat, untuk 6 bulan terakhir berjumlah RM1,420 atau RM236.67 sebulan.

Jika ikut bayaran 'yang sepatutnya' cuma perlu bayar RM200 x 6 = RM1,200 je kan?


Kira dah terlebih bayar sekitar RM220 lah setakat 5.6.2020. Okey itu pengiraan aku.


Jadi, ikut bacaan bil terkini (91 hari) jumlah kena bayar ialah RM639.62 dan penggunaan sebanyak 1697 kWh. Bila dibahagi 3 (bulan); tiap bulan lebih kurang RM213.21 atau penggunaan sebanyak 565.67 kWh.

Aku fikir sepanjang 3 bulan ni memang patut kena lebih sikit sebab semua orang ada di rumah, 24 jam setiap hari. Campur bulan puasa, diorang pun kurang tidur. Jadi adalah kenaikan sikit sekitar RM13.21 atau kenaikan penggunaan dalam 40 kWh sebulan.

Ada pula Diskaun Rangsangan Ekonomi 15% dan anggaran terdahulu (yang telah dibayar macam biasa), tup tup jadi negatif RM242.30 (-RM242.30). Tadi pun aku ada tulis macam dah terlebih bayar sekitar RM220 kan?

Haaaaa aku rasa; bil TNB yang diterima tak ada masalah apa-apa. Cuma heran bila ramai merungut bil tiba-tiba melambung... Tak pasti kenapa cuma aku fikir sama ada; (pertama) ada bulan-bulan yang tidak dibayar bilnya dan jadi tunggakan bulanan atau; (kedua) memang bayar tiap bulan tapi tak pernahnya cukup ikut bil yang diterima – dalam erti kata lain, terunggak sikit sikit tiap bulan campur lagi dengan 3 bulannyer bil yang memang tak dibayar (alasan bil tak datang, kannnnnn...); memang tinggi ler bila terima bil terkini. Cuba periksa dulu bil untuk 3-6 bulan terakhir sebelum masuk bil untuk bulan Mac 2020 dan dapatkan anggaran penggunaan (RM & kWh) untuk sebulan. Rasanya tak lari jauhlah, takkan sampai ke Wuhan tu...


Dan terkini, baca juga makluman tentang Bekalan elektrik tidak akan dipotong sehingga 30 Sept - TNB.



SOP Anak Bongsu

EmpayarUtama - Monday, June 15, 2020 : 2 comments

1 Julai – Lagi 2 minggu kemungkinan besar Tadika akan beroperasi semula mengikut SOP terperinci Kementerian Pendidikan.

Tak dapat bayangkan pagi itu bagaimana ragam si bongsu bila lihat abang-abang dan kakak-kakaknya dari darjah 1 hingga tingkatan 3 masih di rumah tidak ke sekolah.

Takut abah dan mamanya pula lewat atau tidak dapat ke tempat kerja hari itu dok melayan karenah anak bongsu ini. 

"Semua prasekolah dan tabika akan dibenarkan kembali dibuka bermula 1 Julai ini, menurut Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata keputusan itu melibatkan 6,216 prasekolah di bawah Kementerian Pendidikan dan 7,887 buah milik swasta, serta 1,781 tabika di bawah Kementerian Perpaduan Negara dan 8,530 tabika kemas di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

"Mesyuarat khas telah bersetuju berhubung pembukaan prasekolah dan tabika bermula 1 Julai ini.

"SOP yang terperinci akan diumumkan oleh Kementerian Pendidikan," katanya dalam sidang media harian Covid-19, di Putrajaya hari ini."

Salam Lebaran, Semoga Sihat Sentiasa

EmpayarUtama - Thursday, May 21, 2020 : 7 comments

Hati...
Bertabahlah dengan segala ujian


"Ampun maaf..
Ku pohonkan di angin lalu..
Ampuni anakmu..
Dari segala keringan dosa.."
Sebahagian lirik lagu 'Lambaian Aidilfitri'



Bukan lagu raya...