Home » , » Hadiah Teristimewa (Bahagian Dua)

Hadiah Teristimewa (Bahagian Dua)

Empayar Utama - Tuesday, December 21, 2010 : No comments

Lupa aku nak cerita pasal rumah siap yang abah beli tu. Rumah tu kembar dua, tiap satunya 24 x 48. Jadi kalau tengok dari jalanraya memang besarlah: bukak 48 kaki, ke belakang pun 48 kaki. Bila nampak tiang campur bumbung dan separuh batu sebijikle macam kilang.
Aku nak aja jumpa mamat tu tapi abah larang. Bukan apa, tuka nama jadi lambat sebab geran tu adalah 'geran syarikat'. Tau apa 'geran syarikat'? Geran yang manyak nama dari atuk, anak, sampai cucu pun ada nama dalam geran tu. Yang dah mati pun ada nama lagi. Sampai doblas nama. Pakcik (Haji dah pun) tu pulak pandai sangat. Sebagai penjual dia tak lantik mana-mana peguam. Punya lah bagus pegi buat urusan kat Pesuruhjaya Sumpah aja. Ini kes jualbeli tanah Pak Aji oiii.... Dekat 2 tahun tak siap-siap lagi. Duit beli dah bayar cash!!!

Last last Pak Aji tu datang mintak maaf dan guna lawyer aku. Senangla sikit kerja sebab penjual dan pembeli guna lawyer yang sama. Yang tak syoknya Pak Aji tu ingat - dia sebagai penjual tak payah bayar apa apa kat lawyer tu. So, akule kena tanggung kos dua belah pihak. Hampeh tul...
Bulan Februari 1997 big boss sambung balik kerja kontrak. Dia modify pulak beranda depan so bumbung pun kena modified sekali. Jadila cam kat bawah nih (7.6.1997). Air dah masuk, api pun dah masuk. Dah siap simen lantai, kitorang pulak pindah masuk pada 14.9.1997


Batu depan rumah tu buat tambak sebab tanah gambut. Budak kecik atas batu tu nanti aku cerita kat lain entri. Haaa... camnila rumah kami sebelum cat dan tambah beranda tepi.
Rumah siap sepenuhnya



0 Comments

No comments:

Post a Comment

Tulislah apapun, aku baca...