Home » , » Hadiah Teristimewa (Bahagian Tiga)

Hadiah Teristimewa (Bahagian Tiga)

Empayar Utama - Tuesday, December 21, 2010 : 6 comments

Mak ada bagitau, sepanjang projek buat rumah tu. Abah banyak kali jatuh. Kadang kadang mak tau kadang kadang tak sebab dia tak selalu teman abah ke situ. Tu yang sampai dua tahun buat rumah. Aku tak pasti apa dalam kotak fikiran abah sepanjang tempoh tu, cuma dia memang berharap ada rumah sendiri...
Rumah siap sepenuhnya
Suatu Hari Di Hari Raya... Beberapa Tahun Yang Lalu

Abah bukan tukang rumah, tapi sepengetahuan aku, abah dah buat 3 rumah - 1 kat sebelah rumah pusaka atuk tapi tak lama sebab masa tu adik dia kata kalau JPT (JPS) besarkan sungai depan rumah pusaka tu, benteng akan makan tapak rumah. Sampai sekarang tapak rumah masih elok - 120 kaki (2 rantai) masih jauh dari benteng yang dah lama pun dibina.

Rumah kedua abah bina 10 km dari tanah pusaka, dekat satu pekan kecil. Dapat tanah lot dan penduduk dah tengok dan bayar pun lot masing masing kat pejabat tanah daerah. Lepas 2 tahun; dapat berita satu orang kaya beli dan macammana ntah boleh tukar milik kat pejabat tanah negeri.

Rumah ketiga abah buat atas tanah atuk saudara. Cantik rumah tu. Rumah kampung bertangga kayu dan tunggu proses pecah geran. Tup tup abah kena transfer ke tempat agak jauh tapi untuk jangkamasa pendek (2 taun je) so kami pelawa satu keluarga daif untuk duduk jaga rumah tu. Niat abah dan mak nanti akan berjiran dengan keluarga daif ni bila habis 2 tahun bertugas di luar kawasan. Nak jadi cerita ketua keluarga daif ni rupanya bela hantu raya, ngam ngam tinggal sebulan lagi nak balik semula kami terima satu nota ringkas daripada mereka; "Tuhan tak izinkan kita duduk bersama". Sedihnya kami siap kena halau dengan atuk sedara, kira putus sedaralah ni. Mak pulak jatuh sakit makan tahun untuk sembuh.

Sedey... Disebabkan dah 3 kali terkena, abah mengeluh - mungkin kita memang kena hidup menyewa sampai abah pencen, katanya. Kesian abah...


6 Comments

6 comments:

  1. @baguznet;
    Pontian, Johor - suasana masih sama :)

    ReplyDelete
  2. mmg besar la rumah abah awak buat...kalau sesekali balik berkumpul ramai2 mesti seronok kan?

    ReplyDelete
  3. kenangan terindah kan.. <3

    ReplyDelete
  4. terindah sbb bermakna..

    untung laa arwah abah ada anak mcm EU. kenang jasa. nnt anak2 EU pon lebih2 lg mengenang jasa kt arwah papa dia. ehh??

    ReplyDelete
  5. gambar2 rumah ni sungguh nostalgia..betapa gigihnya ayah anda..dpt rakam lagi..

    bertuah sungguh..

    ttg dugaan hidup ni kita kena redha..sbb Allah tahu apa yg kita tak tahu.

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...