Home » » Siapa Yang Rugi

Siapa Yang Rugi

Empayar Utama - Sunday, August 7, 2011 : 3 comments

Aku ingat nak pos tutorial baru tapi ada la pulak cerita menarik aku nak kongsi kat sini. Dilemma semalam kalau aku nak perjelaskan ialah pada tajuk ketiga yang sekarang dah jadi isu besar dan jadi dilemma masyarakat dalam soal agama. Bacalah entri semalam.
Mingguan Malaysia hari ini di muka 8 Rencana oleh Ku Seman Ku Hussain tentang penswastaan syarikat percetakan Dawama yang dikatakan menanggung kerugian hingga memaksa hampir 400 pekerjanya bercuti. Aku tertarik dengan rencana ini kerana aktiviti aku pun melibatkan kerja-kerja percetakan. Satu lagi menarik kerana syarikat ini menjadi pencetak tunggal untuk buku teks Sekolah Rendah dan Menengah yang pasti bayaran terus diperolehi tanpa lewat dari kementerian terbabit.

Dalam rencana itu selain dari notis bercuti entah sampai bila kepada pekerjanya; ada beberapa perkara yang diketengahkan antaranya:

1. Kontrak mencetak dan mengedar Buku teks Dewan Bahasa Dan Pustaka dari 2002 hingga 2014; masih juga kedengaran tentang kelewatan pengedaran buku teks ke sekolah.

2. Nisbah keuntungan 80 (Dawama) : 20 (DBP)

3. Sewa pejabat yang tertunggak

4. Siapa mencadangkan Dawama; siapa cadangkan penswastaan ini?

5. Kontrak cetak 6 juta naskhah buku teks untuk tahun 2012 (muai tu); buku-buku umum dan sastera terbitan DBP

6. 10 majalah DBP tidak menunjukkan peningkatan jualan. Pemasaran ini antara salah satu aktiviti penting mana-mana syarikat pun dan tidak terhad kepada syarikat percetakan sahaja.

7. DBP telah membayar 650 juta ringgit kepada Dawama atau mudahnya 65 juta setahun. (mungkin juga pembayaran meningkat setiap tahun seperti 20 juta, 30 juta, 40 juta, 50 juta, 60 juta, 70 juta, 80 juta, 90 juta, 100 juta, 110 juta; dan ianya berjumlah 650 juta)
Dawama ditubuhkan pada 14 Oktober 1999 dan beroperasi sepenuhnya pada 1 September 2002 bermakna perancangan yang begitu teliti telahpun dilakukan agar syarikat ini boleh hidup dan membuat untung. Maklumat lanjut tentang Dawama boleh didapati di sini. Perlu dilihat Dawama beroperasi selepas kemelesetan ekonomi bermakna tidak ada gangguan luar yang boleh mengakibatkan kenaikan kos berganda sepanjang operasinya selama sepuluh tahun ini.

Kos pembelian mesin hanya sekali. Mungkin syarikat membuat anggaran susutnilai terus hanya untuk 13 tahun operasi dan semua mesin akan menjadi seringgit sebuah pada September 2014. Bagusnya. Kos operasi merupakan filem, plate, mould, mata pisau, dakwat, kertas, maintenance, sewa, pentadbiran. Kos termurah adalah percetakan dan pemotongan, gam, laminate/varnish dan mungkin akan ada sedikit kos artwork serta hot stamping.

Kos-kos ini boleh jadi standard setiap bulan – maksudnya kita boleh menganggarkan belanja operasi berdasarkan 6 bulan pertama sehingga setahun operasi. Jika dalam jangkamasa itu kita boleh lihat memang ada keuntungan; tidak mungkin akan berlaku kerugian setelah lima tahun beropersi. Apatah lagi pertambahan pesanan akan memungkinkan untung berganda kerana nisbah belanja operasi bukanlah 1 kepada 1 (1:1). 

Kos yang tak nampak (mungkin kat sini kot yang kena periksa betul-betul) seperti kos perjalanan pengarah dan belanja keraian, omputeh kata entertainment terlebih sangat. Begitu juga dengan sumbangan/donation yang tidak perlu.

Nisbah belanja operasi akan naik tetapi peratusannya kecil berbanding peratusan keuntungan yang dicapai untuk bulan berikutnya jika pesanan meningkat. Dan kita kena lihat pesanan meningkat adalah dari pelanggan yang sama dalam jumlah yang besar. Jika berlaku kerugian, ianya boleh dilihat setelah 3 tahun beroperasi. Tarik dirilah masa tu. Kenapa selepas sepuluh tahun?

Jika betul untuk tahun ini saja DBP telah membayar 110 juta (ikut perkiraan aku sebagai sebahagian dari jumlah 650 juta) kepada Dawama tetapi oleh kerana operasinya lumpuh; DBP terpaksa menanggung kerugian yang sama (mungkin lebih) melantik syarikat lain untuk mencetak dan mengedar 6 juta naskhah buku teks untuk tahun 2012!

Ini buku pelajaran untuk masa depan anak-anak Malaysia. Sikit ke jumlah tu?


related posts plugin for wordpress, blogger...

^_^

3 comments:

  1. nice post..skrg baru aku jelas sikit kes Dawama ni

    ReplyDelete
  2. aku pun memula heran apa kebenda dawama nie memula

    ReplyDelete
  3. @kblogger;
    @touya;
    semalam Dawama tuduh DBP serah kontrak kat co. lain. Dah macam budak-budak la...

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...