Home » » Anak-anak Korban Di Hari Raya Qurban

Anak-anak Korban Di Hari Raya Qurban

Empayar Utama - Tuesday, November 8, 2011 : 57 comments

Terkejut bila masuk ke kawasan kampung pada pagi Hari Raya AidilAdha dua hari lepas. Seperti padang jarak padang tekukur. Tetapi disebabkan semua orang ceria untuk sembahyang sunat Hari Raya diikuti dengan upacara korban; aku perlu menunggu esok (semalam) untuk dapatkan penjelasan.

Seperti biasa kedai makan simpang empat jadi tumpuan. Jawapan agak samar-samar diterima dari pengunjung tetap warung jadi aku rasa
perlu bertemu ketua kampung (pak naib). Ketua kampung pula kalut semacam bila 'face to face'. Agaknya tak ada orang kampung yang berani berjumpa 'direct' sebelum ini. Ditambah pula parang pendek tersisip kemas di pinggang aku. Dengan tak berbaju kelihatan keringat mengalir membasahi muka dan tubuh badan aku; jawapan 50-50 daripada pak naib mungkin menghasilkan sesuatu di luar jangkaan.

Menurut beliau, segala kerja dilakukan kontraktor kampung sebelah tetapi ada pekerjanya orang kampung sini juga. Pihak JPS juga maklumkan tiada arahan untuk 'pembersihan'. Dan jawapan beliau yang tidak tahu bila masa pembersihan itu dilakukan semakin memanaskan badan aku yang memang dah sedia panas. Takkan ketua kampung tak tahu apa-apa; takkan setiap isi rumah tidak dimaklumkan dahulu. Proses pembersihan apa jika setelah dicantas, dibiarkan begitu saja! Ruas tebu belum setengah jengkal panjangnya, pun kena cantas!

Pisang tanduk, pisang nangka belum tua pun jadi mangsa.
Ingatkan semua anak-anak dicantas tetapi seperti dipilih-pilih pula lokasinya. Gambar-gambar di bawah jadi bukti:
Aku datang dengan parang pendek siap berpeluh-peluh satu badan tu sebab baru saja kerat tandan pisang muda yang aku ambil macam kat atas tu, bukan apa pun. Kebetulan rumah ketua kampung sepelaung aja dari rumah. Cuma aku minta tolong pak naib beritahu jiran aku yang akan pulang dari mengerjakan Haji hujung minggu ini bahawa semua tu bukan kerja aku. Aku nak balik JB dah ni. Haji Baru itu mungkin akan buruk sangka kerana dia bercucuk tanam atas tanah aku. Aku takut parang panjang tak bersarung pula dibawanya ke rumah nanti.

Aku tak mau masuk surat khabar woo...

(Errr, ok tak cerpen mengarut aku?)
related posts plugin for wordpress, blogger...

^_^

57 comments:

  1. testing...testing over...
    nasiblah eeh...

    ReplyDelete
  2. yeay!!! berjaya...

    nanti kemari lagi nk baca citer pisang tuh...

    nk siapkan kijer dulu...tata..

    ReplyDelete
  3. Cerpen benar atau rekaan? Akak beriya nak tau kenapa ni.

    ReplyDelete
  4. Salam;
    Angkara siap ni sebenarnya binatang ke manusia.

    ReplyDelete
  5. anak siapa atau apa yg terkorban nie EU? sangat2 mensaspenkan hihi...

    ReplyDelete
  6. Tajuk sangat suspen.. :)

    Angkara siapakah semua ini?..

    ReplyDelete
  7. ingt ada adegan gduh ouhhh.... suka2..

    ReplyDelete
  8. err.. ini cerpen rupanya.. ingatkan cite betul. agaggaa~

    ReplyDelete
  9. ni real ker acah jer?

    pepun sabor...
    simpan balik parang kontot tuh..
    pokok cantas leh tumbuh balik
    kepala cantas?
    takder spare part wo...
    sabor eh?

    ele..apa susah?
    kerepekkan jer pisang tak cukup akal tu...meh sini kasi akak...kenyang anak2 akak makan kerepek pisang tanduk dan pisang nangka...

    ReplyDelete
  10. saspen nyer.....
    tak sabar nak tunggu kesudahan.....

    ReplyDelete
  11. Errr, alamak aku serius pun jadi macam tak serius daaaa.... Ini cerita betul. Kat kampung aku - anak pokok pisang, tebu, limau kena tebang hari Rabu 2.11.2011 memang tak patut. Ada ketua kampung serupa macam tak ada ketua kampung. Hampeh tul!

    ReplyDelete
  12. la kenapa kena tebang pulak ni..
    semua plak tu..
    mkn goreng pisang sejuk2 ni sedapnya aii

    ReplyDelete
  13. Queenie bukan tak nak buat kerepek tp blom buleh buat. Muda sangat krepeknya putih pastu nanti kaler ada lebam-lebam cam kena isap pelesit :(

    ReplyDelete
  14. erm, sabor jer ar...
    jd, apa kesudahannya?

    xkan dibiar jer?

    ReplyDelete
  15. kira sebab tebang ni sebabnya bercucuk tanam di tanah orang lain la ni?gituh?



    salam aidiladha :D

    ReplyDelete
  16. sy suka pisang....nk komen tue je....hehhee...jgn marah :P

    ReplyDelete
  17. hahahaha.....tertipu...;p...salam aidilfitri...;d

    ReplyDelete
  18. walaweh..ingatkn terkrban btol2 tadi..:P

    ReplyDelete
  19. ceh..hampeh tol ! ingatkan kijo sapp la an..rupe nyer eykau..hakhak..tertipu wok ! =)

    ReplyDelete
  20. cerita benar ni..ada bukti bergambar lagi...heee...

    errr....ketua kampung mungkin "tertidur" kot....hmmmm

    ReplyDelete
  21. Alamak, alamak! Ramai yg x faham cerita aku ni rupanya. Aku pun kena ulang baca apa yg aku tulis hahahahah. Maaf @Mohamadazhan.com aku x der citer pasal kebun pisang der.

    Beberapa penduduk ambil inisiatif bersihkan rezab JPS sepnjg jln kampung dgn menanam ubi, pisang, jagung, tebu, nanas, limau, pisang, betik, dan apa saja hasil kampung (tanaman yg tidak bersifat kekal) dr mengelakkan tanah rezab terbiar bersemak samun. Aktiviti ini dah berpuluh tahun (amalan biasa mana-mana kampung). Pihak JPS akan beritahu penduduk atau wakilnya - ketua kampung; jika kerja penyelenggaraan taliair akan dilakukan.

    Setiap tanah penduduk lebarnya sekitar 2 rantai (atau 80 meter) dan penduduk yg x minat bercucuk tanam beri kebenaran kpd kumpulan td untuk diusahakan. 5 hari sebelum Raya Qurban anak-anak pokok yg tgh naik telah ditebang oleh 'hantu' dan dibiarkan begitu saja (tanpa dibersihkan) tp hanya melibatkan beberapa bhgian dlm kampung - Tanaman di bhgian tanah aku pun jd mangsa dan orang yg menanamnya (kesian dia) belum balik haji...

    (hehe rasa cam dlm kelas meringkaskan karangan, tak gitu cikgu?)

    ReplyDelete
  22. bagi pisang nya...mas...
    kunjungan kembali

    ReplyDelete
  23. terbaiklaaa.first time tgk cerita yg tuan blog kena bt ringkasan..kihkih

    ReplyDelete
  24. ketua kampung oh ketua kampung, bangunlah dari tidur yg lena. hehe

    salam aidil adha :)

    ReplyDelete
  25. kekeke ini kisah benar laa...ingat cerpen ker sinopsis citer seram hehe...

    ReplyDelete
  26. cikgu bahasa : hah, kan senang bagi pemeriksa faham. Senang nak bagi markah...


    :)

    ReplyDelete
  27. Salam buat semua tukang komen... Nak bagitau je nie...EU tulis cerita tentang hakikat & kebenaran ya, bkn cerpen... tu laaa mungkin sbb EU letak ayat..."(Errr, ok tak cerpen mengarut aku?)"...kat ending entri ni mmbuatkn ramai yg igtkn ini cerpen rekaan suka2 kot... huhuuu... kesian pokok pisang mak aku (+_+)...

    ReplyDelete
  28. Kena siasat ni..kalau tak habis lak pokok2 pisang orang lain yg belum ditebang tu..tok ketua..oh tok ketua..:)

    ReplyDelete
  29. baru aku tau ni betul2..ingatkan cerpen je tadi...

    ReplyDelete
  30. ni cerpen rekaan atau betol2 kejadian?

    ReplyDelete
  31. ni kejadiann betul2 ke rekaan? hehe. ketua kampung sibuk kot masa tu sampai tak tau apa.kehkehkeh

    ReplyDelete
  32. anak pisang yang di centas ke??
    hahahaha
    btw, dah lame tak makan pisang~

    ReplyDelete
  33. nasib baik bukan anak org. tp kalo anak pokok pun kene cantas jugak, mmg putih mata la org kampnug. xpatut betul...

    ReplyDelete
  34. cerpen - cerita pendek..betullah tu..tapi awatnya semua org komen macam konpius dgn kesahihan cerita ni..pening dah cikgu..apa2 pun sabar jela..moga pak haji tu balik dengan haji yg mabrur dan sabar yang tinggi..hehe

    ReplyDelete
  35. setelah baca ringkasan nya barulah paham cerita sebenarnya...
    siapakah si'hantu' itu...

    ReplyDelete
  36. berapa kos penggambaran cerita ni memandangkan banyak pokok pisang yang ditebang?

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...