Home » » Hantu Raya Datang Menjengah

Hantu Raya Datang Menjengah

EmpayarUtama - Sunday, May 26, 2013 : 7 comments

Cerita 'yang jarang terkini' aku telah berjaya dikemaskini selepas tengahari 25 Mei semalam. Belah malamnya aku diberitahu oleh Domu-kon tentang Hantu Raya yang tiba-tiba je singgah.

Ada beberapa tutorial yang boleh bantu atasi masalah ni tapi terhad kepada pemasangan gadget / widget.
Melalui pesanan dari pakcik gugel kita dah tau dari mana datangnya Malware nih.


Maka dengan muka separa kompiden aku berusaha mengusir keluar Malware tersebut serta saki baki selagi ada. Ingatkan lepas kul satu pagi dah ok; rupanya takkk.


Sebelum tengahari tadi aku dah cuba bukak belog melalui beberapa pc lain, dah ok punnn. Apa yang aku nampak, malware ni meyerang melalui link / url website yang ada dalam belog. Maknanya selagi ada link website tu dalam belog kita, malware tu masih jadi igauan ngeri hahahahahampagastullah aku nih. Link website tu akan ada di mana-mana contohnya (aku ulang: contoh je tau) seperti:

a. dalam entri pos bila tuan punya belog sendiri meletaknya tanpa ketahui link tersebut akan ada malware kemudian hari;

b. komen dari pengomen yang tersedia link websitenya;

c. balasan komen dari kita sendiri yang dengan bangganya meletakkan link website pengomen;

Sedey pun ada bila kena delete komen kengkawan (sebab ada malware), begitu juga balasan komen sendiri yang aku ada letak link kengkawan tu beserta link kengkawan yang lain. Lepas ni tobat tak mo bundlekan jawapan komen dalam satu box.

d. senarai bloglist (yang disediakan oleh blogger.com) dan kita masukkan link website secara manual;

Contoh d. - Contoh e.

e. gadget yang kita pasang (sama ada berbentuk commentator cloud, widget, slide, imej, dan yang sewaktu dengannya) di mana kita perlu masukkan link website tertentu; jadi ianya akan ambil masa untuk buang segala Malware yang ada dalam belog, apatah lagi jika pos entri dah main ratus / ribu serta komen juga cecah ribu-ribu. Pening tuuu...


Ermmm, satu lagi - masalah buka belog berMalware hanya kepada Chrome. IE dan Firefox ok jah. Yang len-len aku tak tau sebab aku ada 3 ni aja. Ada sapa-sapa tahu cara buang link/url yang mudah?. Kongsile :)





7 Comments

7 comments:

  1. biasa la kalau blog tu dan topkan....mesti ada yang nak tumpang sekaki....tapi bukan aku ye...hehehe..aku cuma pandai baikulih je.

    ReplyDelete
  2. akak pun pernah kena serang ngan malware ni,banyak widget yg terpaksa dibuang

    ReplyDelete
  3. bro...trhanks for the support....... nie kali kedua remy terkena....... insyaAllah akan remy usahakan nak buang malware tu.......

    ReplyDelete
  4. blog kak picisan je..so tak ada yg berani2nya...

    ReplyDelete
  5. blog eyza pun rajin jadi camtu...sampai kadang2 blur acaner nak buang malware tu...kalau diri pakar koding tak pa jugak...

    ReplyDelete

Tulisle apa pun, aku baca ^_~