Ini gambar kereta lama. Oleh kerana kereta lama, aku beli insurans pihak ketiga (third party) aja. Doblas tahun kat tangan arwah abah, lima tahun kat tangan sendiri. Kiranya dah lebih namblas tahun jugalah. NCB pun dah maksima 55%.
Baru-baru ni masa nak perbaharui insurans, aku ke pejabat pos. Selesa
Baru-baru ni masa nak perbaharui insurans, aku ke pejabat pos. Selesa
berurusan di pejabat pos saja. Tapi bila buat semakan, insurans kena dekat nam ratus dan NCB dah kosong. Adik kerani yang cun tu kata mereka ejen saja dan tak dapat nak tengok apa 'claims' yang dah dibuat tahun sebelumnya.
Mau tak mau kenalah aku ke pejabat insurans tersebut di bandar. Parking punyalah susah. Adik kerani syarikat insurans tu tolong kirakan dan katanya masih ada lagi NCB 55% tu. Jadi insurans cuma kena kurang dua ratus. Bila aku 'confirm' nak bayar; baru dia tanya ada 'transfer' kepada kereta baru ke? Alammmaaaakkkkkk. Peciter nih?
Cilok Google sempena kes G1M;
kalau kena pun rasanya 'ikan bilis' jah...
Takpe, dia tolong talipon HQ di KL. Dari perbualannya aku dengar seseorang di KL tu akan 'reset' balik kepada 55% NCB. Adik kerani depan aku kata sistem belum dikemas kini. Aku kata kat dia – polisi pun aku tak dapat. Dan betullah cuma kena bayar seratus lebih je insurans kereta tu.
Semalam aku sempat bersembang dengan Nizam, member kat pejabat pos. Dia kata mungkin syarikat insurans sengaja blok supaya pemilik kenderaan tidak buat urusan dengan ejen tetapi terus kepada syarikat insurans. Satu lagi kemungkinan, syarikat insurans sengaja buat begitu jadi bila pengguna tak 'alert' atau tak perasan; mereka bayar harga penuh. Untungle syarikat insurans. Camni pun ada....
Errr, sebenarnya NCB (No Claims Bonus) ke NCD (No Claims Discount) ?
Mau tak mau kenalah aku ke pejabat insurans tersebut di bandar. Parking punyalah susah. Adik kerani syarikat insurans tu tolong kirakan dan katanya masih ada lagi NCB 55% tu. Jadi insurans cuma kena kurang dua ratus. Bila aku 'confirm' nak bayar; baru dia tanya ada 'transfer' kepada kereta baru ke? Alammmaaaakkkkkk. Peciter nih?
Cilok Google sempena kes G1M;
kalau kena pun rasanya 'ikan bilis' jah...
Takpe, dia tolong talipon HQ di KL. Dari perbualannya aku dengar seseorang di KL tu akan 'reset' balik kepada 55% NCB. Adik kerani depan aku kata sistem belum dikemas kini. Aku kata kat dia – polisi pun aku tak dapat. Dan betullah cuma kena bayar seratus lebih je insurans kereta tu.
Semalam aku sempat bersembang dengan Nizam, member kat pejabat pos. Dia kata mungkin syarikat insurans sengaja blok supaya pemilik kenderaan tidak buat urusan dengan ejen tetapi terus kepada syarikat insurans. Satu lagi kemungkinan, syarikat insurans sengaja buat begitu jadi bila pengguna tak 'alert' atau tak perasan; mereka bayar harga penuh. Untungle syarikat insurans. Camni pun ada....
Errr, sebenarnya NCB (No Claims Bonus) ke NCD (No Claims Discount) ?
alamak tak pernah tau pun pasal NCB nie...pes time dengaqq...hihi
ReplyDeleteErkkk iya ke... Ishhh kalu NCB dah 55% pastu beli keta baru; dan transfer insurans tu; jadi murahler harga insurans keta baru dibeli tue...
DeleteIlmi baru ni... tq dik
ReplyDeleteSama-sama. Saya kongsi apa yang boleh saya kongsikan...
Deletesalam;
ReplyDeletehuhhhh!!!..naya kalau ada syarikat tipu2 macam ni..