Home » » Hitam Putih Kehidupan

Hitam Putih Kehidupan

EmpayarUtama - Sunday, January 9, 2011 : No comments

Paper hari Ahad 2 minggu lepas ada cerita pasal anak Malaysia yang begitu berjaya dalam seni Khat Kufi. Kat situ dia ada gak tunjuk camna nak buat Kufi tu dan corak hurufnya untuk susunan sampai jadi hiasan menarik. Dalam Metro Ahad hari ni lagi sorang, Mohammad Firdaus yang sedang naik dalam bidang kaligrafi yang salah satunya adalah Khat Kufi.
Dua gambar ni sekadar hiasan. Atas ni dari http://copyhouse.co.nz/ manakala bawah pula dari http://henderson-art.co.uk/


Biasanya Khat Kufi ni akan jadi bentuk empat segi dan digubah dari ayat-ayat lazim dalam Qur’an. Standard kaler – hitam putih.


Ini Surah Al-Ikhlas

Ini surah Al-Falak

Dulu pernah rasanya keluar arahan untuk tidak pamer ayat-ayat sebegini yang dibentuk menyerupai manusia, makhluk atau benda yang kita nampak takut dikhuatiri boleh menjejaskan aqidah. Iyalah dah buat ayat jadi bentuk rumah pastu ada pulak yang bgtau kalau letak dalam rumah boleh buat jaga rumah.

Kalau ikut logik ayat tu, aku setujulah sebab memang benda tu dok jaga rumah sebab dah kena paku kat dinding mana bley lari. Ada gak yang percaya bulat-bulat potostat banyak-banyak letak kat beberapa area dalam rumah buat tangkal / azimat. Kononnya nak amik berkat. Ini sudah lebey... Patutnya ayat-ayat tu dibaca buat jadi amalan sehari-harian, bukan takat disimpan sampai berhabuk dan warna kertaspun dah tuka kaler (alamak... teringat pulak kat posting aku yang dulu tu, gambar siap naik coklat).

Aku perasan kat kampung macam ada satulah, bentuk orang duduk antara dua sujud tapi jadi hiasan dinding ajalah. Frame pun tak berganti ntah dah lebih 50 tahun kot frame tu. Nanti kalau aku balik kampung dan teringat nak snap pic, aku bley share kat sini.

Skang nih, dah banyak pulak nampak bentuk yang seakan-akan Kufi. Bila nengok betul-betul, ianya adalah QR (Quick Response) yang dibentuk melalui Code Generator. Sekali tengok adalah iras iras Kufi kat atas tu. Ada dua beza ketara antara keduanya. Kufi ni straight forward punya sentence manakala QR tu antara jenis label kod yang biasa diguna sebagai penanda produk, dan secara spesifiknya QR ni jadi kod untuk tukar sesuatu ayat.
Beza yang kedua; Kufi boleh dibaca terus dari bawah kanan bawak ke kiri, naik ke atas, patah balik ke kanan – turun bawah, sampailah ujungnya kat dalam. (Pergh, macam cara tunjuk arah jalan ke rumah pengantin maa...). Nak baca QR pulak kena guna Bar Code Reader.


Nak dapatkan Code Generator? Search Google aja tapi kalau nak senang; ni haa kat bawah ni ada few programs:

QR Code Generator, Lagi QR Code Generator,
  Data Matrix Generator,
atau ini: QR Code Generator

Pastu dah generate, nak kena baca la pulak; kan?

Cuba yang ini: Online Bar Code Reader




0 Comments

No comments:

Post a Comment

Tulisle apa pun, aku baca ^_~