Home » » Serius ke?

Serius ke?

Empayar Utama - Friday, January 21, 2011 : 1 comment

Pertamanya aku nak mintak maaf kepada pengusaha pam minyak yang terlibat kerana curi-curi tangkap gambar tanpa pengetahuan dan kebenaran mereka. Aku pun manusia biasa, tak dapat lari dari buat salah.

Tapi sebenarnyakan, benda yang tak dibenarkan itulah yang selalunya menjadi kegemaran kita
untuk langgar. Rasa macam hebat sangatlah tu bila berjaya langgar arahan. Tak percaya apa aku tulis? Tengoklah gambar-gambar kat bawah.


Aku tabik kat pengusaha pam minyak yang ini sebab berani pamer arahan larangan yang dah dikeluarkan kerajaan. Semua pam minyak dia ada kenyataan tu, siap 'laminate' lagi. Tadi tabik, kali ni siap tabik spring lagi kat tokey dan para pekerjanya sebab kat pam minyak nilah mula-mula sekali aku nampak kereta asing isi RON95 penuh tangki lepas diorang tampal arahan tu. Pastu tiap-tiap hari dah pulak, kira arahan larangan tu jadi one of sticker atau poster biasa macam tawaran kad rebet je.


Agak-agak berita ni boleh jadi sensasi ke esok?

Ini keratan akhbar Harian Metro siang tadi. Walaupun jadi akhbar No 1 Malaysia dan tetap kena kutuk dengan para bloggers pasal berita yang kadang-kadang mengarut; hari ni cuma Harian Metro je yang siarkan berita ni (ada kat muka dua). Siapa peduli?

Kerajaan dulu masa nak kuatkuasakan arahan larangan penggunaan RON95 kepada kenderaan pendaftaran asing siap tubuh anggota pemantau. Kalau betul serius, lepas ni kena tubuhkan satu lagi anggota pemantau untuk memantau anggota pemantau pertama. Lepas tu tubuhkan anggota pemantau baru untuk memantau pemantau yang memantau pemantau pertama, tubuhkan lagi anggota pemantau untuk memantau pemantau yang memantau pemantau yang memantau pemantau pertama dan seterusnya. Sebab tak buat kerja.

Kalau takat nak pantau je tapi tak ada kesan positif; sama ajalah cam dulu-dulu aku masa nak apply kerja. Bagus gak dulu siap ada reply 'permohonan anda dalam perhatian' tapi sebab dok perati je sampai abis 2 rim kertas A4 aku kerjakan dok apply jobs.

Ni ha aku ambik kat Jalan Tebrau petang tadi time balik kerja. Kalau kepala pam warna merah tu; RON95 lah minyaknya. Kaler ijau V-Power.


Sebenarnya pemandangan tepi pantai kat pam minyak sepanjang Jalan Tebrau menuju ke Singapura tiap petang tak pelik pun kalau dipenuhi dengan majoriti kenderaan pendaftaran negara tu. Kengkadang aku rasa macam kat Singapura bila singgah nak isi minyak di pam-pam minyak ni.



Ini antara yang paling clear aku dapat shoot, full tank lagi tu.

Tak clear gak? Aku besarkan sket:


Nampak? Merah RON95; biru pulak RON97. Nanti aku tambah koleksi gambar kat sini aaaa....

Yang kat bawah ni disnap oleh enset E65, ada blur sket (Tebrau Highway @ 2.00pm - 2.20pm) :

Selamba tarik RON95, siapa nak marah?

Ini siap tunggu sampai penuh tangki

Kanan V-Power, kiri minyak merah...

Motosikal pun sama...

Ini satu famili

Nampak aku snap, siap 'posing' lagi

Aku grup pemantau yang keberapa ntah, pantau dari jauh je...


related posts plugin for wordpress, blogger...

^_^

1 comment:

  1. Saya nak tegur pasal isi RON 95 kat kereta Singapore.

    Walaupun anda orang JB, sepatutnya anda sudah tahu mereka isi RON 95 sebenarnya warganegara Malaysia memandu kereta Singapore, mempunyai MyKad, dan mereka berhak untuk mengisi RON 95 kerana ada dalam peraturan bahawa kenderaan pendaftaran asing dipandu oleh warganegara Malaysia dibenarkan isi RON 95 dengan tunjuk MyKad.

    Saya bagi contoh, andaikata warga Singapore berkahwin dengan warga Malaysia, dengan mudah, tunjuk MyKad pasangannya, boleh isi RON 95.

    Berdasarkan pemerhatian saya sepanjang saya memandu, majoriti kereta plat Singapore dimiliki oleh Warganegara Malaysia menetap di Singapore dan tujuan beli kereta sebenarnya untuk pulang ke kampung halaman di Malaysia.

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...