Cerita Yang Jarang Terkini :

Naga

Empayar Utama - Friday, December 29, 2017 : No comments




Naga



Sama Tak?

Lipan Nak Lalu

Empayar Utama - Monday, December 25, 2017 : No comments


Lipan Nak Lalu


Sorry, lipan nak lalu...




.......\..../
.....╚⊙ ⊙╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═ (███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
╚═(███)═╝
.╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
..╚═(███)═╝
...╚═(███)═╝
...╚═(███)═


10 perkara yang saya tahu pasal awak

1. awak baca text ni.
2. awak manusia.
3. awak tak dapat sebut huruf 'p' kalau bibir awak tak bersentuh..
4. awak baru saja try buat.
6. awak ketawa sendiri..
7. awak senyum dan awak tak perasan no.5 takda.
8. awak cek kalau ada no.5..
9. awak ketawa sendiri sambil tersenyum.
10. awak mahu share text ni supaya kawan2 awak kena sekali
awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak
awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak
awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak
awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak awak
1. awak mmg malas untuk membaca semua perkataan di atas.
2. awak tak perasan saya ada tulis awek.
3. awak terus cari perkataan awek, sebenarnya takde pon.
4. awak sudah terkena!
5. awak share la biar kawan2 pulak terkena. takkan nak terkena seorang je...



#huhu_trkena_kew_ツツツ



Jerebu

Empayar Utama - Saturday, November 4, 2017 : No comments

Jerebu

Tahukah anda mengapa murid2 dicutikan sedangkan pekerja tidak?

Ya kerann murid bernafas melalui hidungnya.

Jika menghirup jerebu akan menyebabkan mereka sesak nafas dan hampir mati.

Jadi adakah pekerja tidak bernafas melalui hidung?

Ya tepat sekali kerana pekerja bernafas melalui GAJI.

Ya GAJI!.

Cuba anda lihat pekerja2 hirup jerebu.

Rilek je.


Tetapi cuba gaji mereka hampir habis dibelanjakan sebelum gaji seterusnya.

Mereka aka KELEMASAN dan SEPARUH MATI!

Jika gaji masuk semula barulah mereka dapat BERNAFAS DENGAN LEGA.




Jadi adalah rasional hanya murid sahaja yang dicutikan..

Sekian.





Ketua Kampung

Empayar Utama - Thursday, October 12, 2017 : No comments

Hobi ketua kampung adalah memelihara burung.

Pada suatu hari kesemua burungnya hilang. Oleh kerana ketua kampung tersangat marah, dia mengumpulkan penduduk kampung.

Hampir 200 penduduk datang ke balai raya....

Ketua kampung : Siapa ada Burung?
Semua lelaki yang hadir terus berdiri..

Ketua kampung sedar yang cara dia bertanya salah .....

Ketua kampung: Bukan burung itu maksud saya .. Siapa pernah nampak burung?
Semua wanita berdiri..

Ketua kampung bertambah marah...

Ketua Kampung : Maksud saya, siapa pernah nampak burung yang bukan miliknya?
Setengah wanita berdiri...

Ketua kampung semakin gugup...

Ketua kampung: maaf skali lagi...
Maksud saya adalah, siapa pernah tengok burung saya?
5 orang wanita berdiri..


Ketua kampung segera lari lintang pukang kerana dikejar oleh isterinya..


*Nama Ketua Kampung dirahsiakan utk tujuan keselamatan***


Gelak tawa Untuk release tension ...hahahahaha @ jgn ikut Ketua Kampung..





Senyum Sikit

Empayar Utama - Sunday, September 10, 2017 : No comments

Senyum Sikit

Copy dr kawan2..
SENYUM SIKIT:

Pada satu hari, Pak Amir pergi ke hutan untuk mencari kayu api. Pabila lalu kat kawasan tasik, Pak Amir tergelincir dan kapak buruknye terjatuh dalam tasik tu. Maka datanglah Jin Tasik kepada Pak Amir.

Jin Tasik: "Kenapa dengan kau?"

Pak Amir: "Kapak aku terjatuh ke dalam tasik."

Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak perak.

Jin Tasik: "Inikah kapak kamu?"

Pak Amir: "Tidak."

Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak emas.

Jin Tasik: "Inikah kapak kamu?"

Pak Amir: "Tidak."

Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak berlian.

Jin Tasik: "Inikah kapak kamu?"

Pak Amir: "Tidak, kapak aku buruk sahaja."

Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama kapak buruk.

Jin Tasik: "Inikah kapak kamu?"

Pak Amir: "Ya, itulah kapak aku."

Jin Tasik suka sikap Pak Amir yang jujur itu lalu memberikan keempat-empat kapak itu kepadanya.




Pada hari yg lain pula. Pak Amir mencari kayu api di sekitar tasik yang sama bersama isterinya. Kali ni isterinye plak yang jatuh ke dalam tasik. Pak Amir susah hati. Maka datanglah Jin Tasik kepada Pak Amir..

Jin Tasik: "Kenapa kau bersedih?"

Pak Amir: "Isteriku jatuh ke dalam tasik."

Jin Tasik pun menyelam dan kembali bersama Nora Danish.

Jin Tasik: "Inikah isteri kau?"

Sambil menangis Pak Amir menjawab... "Ya, itulah isteriku.."

Jin Tasik pun marah,
"Sungguh ku tak sangka, kau yang jujur satu masa dulu telah menjadi lupa daratan & penipu?"

Sambil menahan pilu Pak Amir menjawab,
"Aku bukan lupa daratan & penipu, aku cuma khuatir kalau aku kata 'tidak' pada Nora Danish... kau akan bawakan pula Erra Fazira... kalau aku katakan 'tidak', kau akan bawakan pula Emma Maembong...kalau aku katakan 'tidak' juga, barulah kau bawakan isteriku... Dan bila aku kata 'ya', kau akan berikan mereka berempat padaku... Aku yang dah tua lg miskin ni tak mampu tanggung mereka semua..."


Share kot2 ada yg blum baca...





Bagaimana Menangani Serangan Jantung Ketika Sendirian

Empayar Utama - Thursday, August 31, 2017 : No comments

Ekoran dari gejala serangan jantung ketika sendirian yang semakin serius

Minta maaf.. Untuk info penting yang melibatkan nyawa....

Berilah 2 minit anda untuk membaca tips penting ini yang diterjemah dari text asal berkenaan dengan BAGAIMANA NAK MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSEORANGAN:-

1. Katakanlah kita bertolak blk kerumah pd jam 7:25 mlm bersaorangan setelah seharian bekerja mencari rezeki.

2. Pada ketika itu anda berasa amat letih, gundah gulana dan kecewa.

3. Tiba2 anda merasa sakit yg amat sgt di dada membawa ke tangan dan rahang anda. Perjalanan terdekat kerumah sakit lebih kurang 5km dari rumah anda.

4. Malangnya anda tidak yakin mampu bertahan sejauh itu.

5. Anda telah dilatih ilmu CPR tetapi tidak dilatih utk kegunaan keatas diri anda.

6. CARA MENYELAMATKAN DIRI DARI SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSEORANGAN.

Memandangkan kebanyakan mereka yg menerima serangan jantung tanpa menerima sebarang bantuan dan mula nk pengsan mempunyai hanya 10 saat sebelum pengsan.

7. Walaubagaimanapun mangsa boleh membantu diri dgn batuk sekuat mungkin. Setiap kali batuk hendaklah diselangselikan dgn menarik nafas panjang. Batuk tersebut hendaklah mendalam dan berpanjangan sehingga terasa di dada

8. Bernafas panjang dan dalam dan batuk hendaklah diulang setiap 2 saat sehingga bantuan tiba atau sehingga terasa dpt bernafas spt sediakala.

Bernafas panjang akan membantu memasukka oksijen kedlm jantung dan batuk mendalam membantu mengpam jantung dan memylihkan perjalanan darah. Ia juga membantu mengembalikan degupan jantung spt sediakala. Ini membolehkan mangsa tiba ke hospital.

9. Sebarkan seluas2nya tips ini. Insya Allah ia akan dpt membantu menyelamatkan nyawa.

10. Pakar jantung menyarankan setiap orang yang menerima tips ini , hantarkanlah kpd sekurang2nya 10 orang, saya akan akan dpt menyelamatkan sekurang2nya 1 nyawa.

11. Lebih baik menghantar tips yg akan dpt menyelamatkan nyawa ini...

12. Sekiranya tips ini sampai semula kpd kita....lebih dari sekali...jangan marah....sbb anda mempunyai ramai kwn yg prihatin dan sentiasa mengingatkan sesama kita bagaimana nak mengatasi SERANGAN JANTUNG


Dari:
Dr. N Siva
(Senior Cardiologist)



Budaya

Empayar Utama - Monday, July 31, 2017 : No comments

Bila bercakap tentang budaya; skopnya begitu luas kerana mempengaruhi perjalanan hidup individu atau kelompok masyarakat.

Budaya yang diamal termasuk

~ penampilan diri (sikap - gaya, pertuturan, dialek bahasa, makan, ketrampilan, budi bahasa, sopan santun, kurang ajar, samseng; jati diri
berani, penakut, cakap besar, bodoh sombong, prasangka);

~ cara hidup (bermasyarakat, bekerja, berjiran, berkeluarga atau anti sosial);

~ beraktiviti (komuniti, permainan, berpersatuan, keagamaan, perayaan);

~ adat resam (biasanya dipengaruhi oleh kelompok dan persekitaran; hubungan keluarga - turun temurun atau diwarisi dari tempat asal usul nenek moyang; atau dari agama asal keturunan hinggalah bertukar agama);

~ kepercayaan (sudut agama, pendidikan - keluarga, sekolah, kawan-kawan, turun temurun atau dalam erti kata lain pantang larang);

dan mungkin ada lagi skop yang aku tak dapat nak fikir dan lupa nak masukkan di sini.

Bagaimana ia mencorak etika hidup bergantung kepada individu itu sendiri. Yang beragama Islam, gunalah akal yang dianugerah Allah, berpandulah kepada Al-Quran dan hadis serta bergurulah (bukan belajar sendiri atau terima bulat-bulat akan sesuatu pernyataan).


Ish, janggal tul bercerita guna ayat skema. Aku cubalah ya. Aku sebenarnya nak cerita pantang-larang yang biasa sangat jadi amalan turun temurun. Tak salah kalau aku letak ia dalam kepercayaan kan? Ada yang boleh kita ikut dan ada yang boleh buang terus. Bila kita ikut, bagi aku – setelah gunakan logik akal dan rasionalnya.

Contoh: "Jangan duduk atas bantal nanti tumbuh bisul di punggung". Budak-budak ditakutkan dengan kesannya.

Zaman dulu belum ada mesin jahit dan span. Bantal dijahit tangan dan diisi kekabu. Oleh kerana sukar dapat kekabu dan dikhuatiri jahitan mudah putus; kekabu pula berserakan maka larangan tersebut serta alasan menakutkan diberi. Zaman sekarang bantal ada pelbagai jenis, warna, saiz dan boleh dibuat sofa (ada yang buat alas duduk dalam kereta bila memandu)

Cerita ni aku buat lepas singgah nengok baby Lady D dan nampak beberapa pantang larang kat situ antaranya yang nombor 2. Kalau nak keluar malam bawa benda tajam

Teringatlah pada kayu tajam di banyak bumbung rumah kampung di Melaka. Bila ditanya, sejarah dulu-dulupun keluar kononnya banyak sekali langsuir atau penanggal yang gemar bergayut dihujung bumbung rumah perempuan mengandung.



Untuk elak benda alah tu hinggap dan singgah, maka kayu tajam ditambah pada hujung perabung bumbung. Jadi mungkin pantang larang yang ini bermula dari kawasan di Melaka.


Gambar-gambar cilok gugel

Aku tak pasti; tetapi apa rasionalnya benda tajam dibawa bersama untuk keselamatan bayi dalam kandungan aku pun tak tahu.

Apa pula kata korang? Mehla kongsi



Sekadar Renungan

Empayar Utama - Wednesday, July 5, 2017 : No comments

Sekadar Renungan

Tak De Benda Lain Nak Buat

"Kadang-kadang adik beradik yang selalu SMS dan WATTSAPP anda,
bukan kerana mereka tak de benda lain nak buat
tapi
sebab mereka INGAT PADA ANDA.......

Satu hari,
kita semua akan terpisah,
kita akan terkenangkan pelbagai perbualan
yang kita ada.

Hari berganti hari,
bulan,
tahun,
hingga hubungan ini menjadi asing.......



Satu hari anak2 kita akan jumpa gambar kita dan bertanya,
"Siapa mereka semua tu?"..... "





Selamat Hari Raya Daripada Asyraaf Dan Aisy Syafiq

Empayar Utama - Friday, June 30, 2017 : No comments

Makasih bebanyak kat Rhea Scarlet yang telah memberi dialog untuk gambar-gambar anak-anak aku di bawah.

Aku suka dan abadikan dalam blog ini untuk kenangan.

Selamat Hari Raya Idilfitri Maaf Zahir Dan Batin dari Empayarutama buat semua.












Misteri

Empayar Utama - Saturday, June 24, 2017 : No comments

Kenapa pelajar perempuan Melayu selalu dirasuk?

Kes ini berlaku betul di ruang pelajar perempuan membasuh kain. Berlaku diasrama puteri.

Kebanyakan yang terkena rasukan adalah gadis Melayu dan tidak pernah ada kes berlaku pada pelajar kaum Cina dan India.

Di mana salahnya…

Kita ikuti percakapan antara bomoh Melayu dan syaitan.

Misteri!!

Misteri di Asrama Puteri terjawab!

Suatu hari, ada seorang ketua bomoh yang begitu berani hendak berjumpa dengan sekumpulan jin yang berlegar2 di asrama hinggakan mereka merasuk sebilangan pelajar di sekolah itu.

Ketika sampai di sebuah bilik, ketua bomoh pun membaca sejenis mantera. Selepas membaca mantera, ketua bomoh pun memanggil ketua jin itu.

Lalu ketua jin itu pun datang dengan menunjukkan wajah rupanya yang begitu hodoh dan jijik. Hinggakan ketua bomoh yang begitu berpengalaman itu pun hampir2 pengsan dibuatnya! Hinggakan mayat reput pun lebih baik dari wajah si ketua jin itu!!!

Tapi si ketua bomoh tetap kuatkan semangatnya yang jitu. Lalu si ketua bomoh pun bertanya dengan kuat dan nyaring, menampakkan semangatnya yang tidak kendur walaupun terlihat sesuatu yg begitu menakutkan itu.


“Mengapa kau rasuk pelajar sekolah di sini hah?
Jawab..!!”

“Kenapa gadis melayu jadi sasaran kau
wahai syaitan yang direjam”






Dengan menarik nafas panjang, si ketua jin pun menjawab...

“Siapa Bilang Gadis Melayu Tak Menawan...
Tak Menarik Hati, Tiada Memikat...
Kalaulah Mmg Tak Mungkin aku Tertarik....
Kalaulah Sungguh, Tak Mungkin aku kan jatuh...

aduhaiii



#jngn kmu serius sy pon tkena..




Seratus Persen

Empayar Utama - Tuesday, May 16, 2017 : No comments

Sebahagian dari cerita ni
pernah aku kongsi
tapi
dah lupalah
kat entri yang mana ntah...


Satu fikiran yg agak menarik.

Jika:


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
bersamaan dengan:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

Maka nya..

H+A+R+D+W+O+R+K
8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%

K+N+O+W+L+E+D+G+E
11+14+15+23+12+5+4+7+5 = 96%

L+O+V+E
12+15+22+5 = 54%

L+U+C+K
12+21+3+11 = 47%


Tiada Satu pun 100%. Apa yang 100%?!

Wang?! NO!
M+O+N+E+Y
13+15+14+5+25 = 72%

Leadership?! NO!
L+E+A+D+E+R+S+H+I+P
12+5+1+4+5+18+19+8+9+16 = 97%

Setiap masalah boleh diselesaikan dengan mengubah 'ATTITUDE'.. [sikap] kita.

A+T+T+I+T+U+D+E
1+20+20+9+20+21+4+5 = %

Oleh itu with ATTITUDE kita terhadap kehidupan dan pekerjaan lah yang membuat kita % successful.

Menakjubkan..


Mathematics..



.. akan tetapi..



SAYANG ALLAH
19+1+25+1+14+7+1+12+12+1+8 = 101%
Mengatasi semuanya..







Selamat Belajar Airina

Empayar Utama - Tuesday, May 9, 2017 : No comments

Dekat lima bulan bercuti sambil berpart time jaga kedai beg di The Store Tmn Sentosa; akhirnya kakak dapat panggilan ke Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan.

Sebelum ni dia cuak juga takut tak dapat tempat. Lepas mohon Matrikulasi, mohon UPU dan sebagai langkah berjaga-jaga aku daftarkan juga dia ke kolej Yayasan Pelajaran
Johor di Kota Tinggi. Tapi bayar deposit je dulu RM300 dan pastu bagitau kakak kita tunggu panggilan Matrikulasi. Kalau tak berjaya, tunggu panggilan UPU pula.

Bukan apa, cuma aku fikirkan belanja agak besar untuk yuran swasta. Ada 3 orang lagi bawah dia sebelum cukup duit untuk cover belanja sekolah semua anak-anak hingga peringkat tinggi.


Persediaan anak perempuan kurang cerewet sebab apa yang dia pakai hari-hari boleh diguna sepanjang tempoh pembelajaran di Matriks nanti. Cuma cam biasa - duit minyak, tol, penginapan satu malam (biasanya ambik bilik di Amverton Heritage Melaka) dan duit saku Airina sepanjang setahun kat sana. Jadi on the way cuma singgah Skudai Parade cari apa yang patut je.



Amverton Heritage ni dulu dikenali sebagai Puteri Resort. Sempat diorang mandi dan menginap satu malam di sana sebelum sambung perjalanan esoknya.


Guna laluan keluar Simpang Ampat dari tol Ayer Keroh lebih kurang sejam lebih sikit; dah sampai:


Aku tak ikut naik sebab asrama perempuan. Jadi diorang hantar gambar je:


Atas kosong; bawah dah penuh...


Antara gambar yang dikirim oleh kakak:



Kiri - Pagi memang berkabus.


Dah siap, balikler...


Cara belajar di matrikulasi lebih kurang dengan IPTA/IPTS. Jadi sesiapa yang berjaya sambung pelajaran ke mana-mana pusat matrikulasi akan dapat biasakan diri dengan corak pembelajaran di peringkat lebih tinggi nanti. Yang penting HATI BERSEMANGAT NAK BELAJAR.

jadi, selamat belajar ya kakak. Dapat kawan-kawan baru; cara belajar dah tak sama cam menengah; dan semoga berjaya meneruskan pelajaran ke peringkat lebih tinggi :)