Home » » Meriahnya...

Meriahnya...

EmpayarUtama - Saturday, March 26, 2011 : 2 comments

Antara gambar-gambar yang sempat aku tangkap pagi tadi.

Kali ni aku nak kongsi Sambutan Maulidur Rasul Anjuran Sekolah Agama Dato Abdullah Esa, meriah woo...

Grup kompang baju biru tu walaupun barisan terakhir, tapi grup tulah yang paling meriah sebenarnya.


Nak tengok livenya, klik video kat bawah ni (tapi aku amik masa diorang berarak masuk dalam kawasan sekolah je, tak sanggup nak ikut 4 km sambil dokong anak kecik) :

Masa kecik-kecik dulu, kalau dah dekat nak sambut Maulud Nabi, kampung yang anjurkan. Kitorang budak-budak sekolah agama buat grup 3-4 orang pusing keliling kampung kutip derma. Masa tu bawak tabung besar tin bersalut ngan tulisan jawi dan ada logo sekolah ke jabatan agama ntah aku pun tak ingat dah. Yang aku paling ingat ialah kami dapat beberapa kebat lencana kertas warna putih ada logo dan jarum peniti untuk disematkan ke pakaian penderma. Kitorang lak pakai kat songkok. 

Sekarang dah lain. Sekolah cuma perlu buat surat derma ibu bapa. Sebelum pakai surat, rasanya sekolah bagi kad derma sorang satu kat budak-budak. Iya lah, masa merubah segalanya...

Ini insiden sebelum kumpulan berarak tu sampai dalam sekolah:
Kuah lauk kambing tumpah daaa...

 Agihan sarapan lepas perarakan...  
 

Kat bawah ni... diorang dok tunggu paluan kompang oleh grup baju biru yang tak abis-abis. Akak-akak dan makcik-makcik grup baju merah tu tak tunggu lama, lepas dapat tapau beransur dah tak tau ke mana; mungkin ada majlis lain kot:


Antara para tetamu yang hadir...


 Tak ketinggalan tetamu kehormat selain tetamu istimewa:


 Sebelum memulakan acara, pembuka tirai pagi ni ialah bacaan doa semoga semua diberkati Allah:

Bawah ni pula antara tulang belakang menghidupkan majlis hari ni. Ikut turutan gambar, gambar no 6 tu kira dah siaple makanan untuk tengahari. Oleh kerana tetamu memang dah dijangka meriah; agak sukar untuk buat hidangan dalam dulang makan 4 orang macam yang pernah aku ceritakan dalam entri yang lepas.






Satu kumpulan lagi pun sibuk gak dok potong kuih dan buah-buahan:

Inilah dewan yang telah siap diubahsuai dan dapat digunakan untuk acara hari ni. Perasan tak budak-budak cam tak ramai / tak ada?

Sebenarnya diorang ada tempat untuk berkumpul dalam kelas yang dah dikhaskan jadi dewan untuk diorang berehat. Jadi ibu bapa dapatlah mengikuti acara majlis dengan kurang sikit gangguan:


Tudung Merah: Anak saya ramai, ni yang datang seragam ni baru lima orang. Kat rumah pun diorang kirim. Boleh tapau lagi sepuluh ke? Nak lauk yang lengkap ya; acar nenas, korma kambing, kari daging siap ayam masak merah tu boleh ke? Sedap la nasi tadi.

Tudung Putih: Eh, saya pun ingat nak bawak balik sepuluh bungkus gak. Nanti kita tanya ustazah yang jaga nasi tu yek...





2 Comments

2 comments:

Tulisle apa pun, aku baca ^_~