Cerita Yang Jarang Jarang Terkini :

Apa Yang Kita Terlepas Pandang?

EmpayarUtama - Thursday, March 26, 2015 : 4 comments

Lama sungguh tak menulis. Tapi lepas baca tulisan Buasir Otak aku fikir nak berkongsi juga pendapat aku.

Oh sebelum tu maaf sebab setakat ni aku tak cukup tangan dok tolong kengkawan yang terjebak dengan penguatkuasaan GST April nih. Hahahahah tula siang-siang tak mo ready akaun last-last aku jadi mangsa.
Hampagas tul.

Oke; pada fikiran aku, mereka yang 'tidak bersetuju' dengan pelaksanaan GST majoritinya adalah pengguna. Peniaga tak mungkin tak setuju sebab :

1. Cukai Jualan atau Cukai Perkhidmatan (SST) tak jauh sangat bezanya dengan GST. Lagipun GST nih dikongsi oleh semua peringkat peniaga (pembekal, pengilang, pemborong maupun peruncit)

2. Pengilang, pemborong dan peruncit masih boleh senyum sebab melalui GST mereka hanya berkongsi sikit jer kadar GST tu lepas tuntut kembali 100% GST yang dikenakan oleh peniaga di atas mereka (pembekal, pengilang atau pemborong)

3. Mana kita tau para peniaga nih terus ambil harga terkini dan kemudian tambah GST atas harga tersebut. Senang cakap tak beri kesanpun kepada mereka. Lagi best, ada yang awal-awal dah naikkan harga sebelum pelaksanaan GST.

Jadi siapa yang benar-benar terbeban dengan GST? Penggunalah.

Pengguna pula, pada fikiran aku boleh jadi setuju dan boleh jadi tak setuju. Mereka boleh jadi setuju bila semua orang kena GST jika beli barangan yang dikenakan GST. Boleh jadi tak setuju bila:

1. Mereka adalah antara pembayar cukai pendapatan individu. Tak pasal-pasal kena tambah cukai GST.

2. Pengguna kena tanggung 50% dari jumlah keseluruhan GST yang dikenakan. Pusing camanapun akan jadi sekitar 40% hingga 60% GST ditanggung oleh pengguna. Tak percaya? Tengok contoh gambar. Sumber ni dari laman web JKDM - CBP - Pembekalan Berkadar Standard, bukan aku reka tau:


Dari jumlah RM18.72 GST yang dibayar; pembekal cuma perlu bayar RM3.00, pengilang RM3.00, pemborong RM1.50, manakala peruncit RM1.86. Jumlah GST pengguna kena bayar hambek ko RM9.36.

3. Nampak dah macam sistem piramid MLM yang terbaik terbalik di mana pengguna berada di bawah sekali tapi bayaran yang diterima pihak kastam adalah yang tertinggiii.....

Pastu, belah mana yang sampai terlepas pandang? Haaa sekarang nih kita dok sibuk beri penerangan kepada pengguna (lebihkuranglah cam syarikat MLM nak pujuk bakal downliners). Tapi kenapa kita tak sibuk beri penerangan kat level-level atas (peruncit/ pemborong/ pengilang/ pembekal)? Mereka inilah yang sepatutnya diberi perhatian serius agar menyelaraskan harga setelah SST tiada.

Lihat semula gambar pertama tadi. Semua peringkat peniaga sepatutnya kena turunkan harga dulu baru tambah GST. Maksudnya tolakkan SST yang dah sedia ada dalam harga diorang tuuu baru tambah GST. Ini tidak. Dok turun beri penerangan kepada pengguna semata-mata.

Tengok sini pulak :

Hehe bukanke peniaga diarahkan untuk mendaftar? Jika tidak - akan didenda RM20,000. Lepas denda, pun kena daftar juga, tak gitu?

Bukan banyak na pun. Setakat 17 Mac 2015 ada 353,372 syarikat telah berdaftar untuk GST. Takkan tak boleh tapis yang mana satu pembekal, pengilang, pemborong dan peruncit? Banyak ni jah yang perlu diarah untuk melaraskan harga sebelum ditambah GST. Bukti rekod jualan/cukai jualan kan ada dalam laporan tahunan kewangan mereka. Tak pun pihak kastam memang ada simpan data bulanan jualan/cukai jualan mereka. Collaboratelah sikit.

Dan pada pandangan aku, tak apalah nak mula pada 1 April, jalan jer. Tapi yang terlepas pandang nih tetap kena perbetulkan juga.

Kalau ada yang baca belog aku nih dan tak bersetuju dengan apa yang aku tulis, komenlah boleh kita sama-sama belajar. Kalau setuju dengan apa yang aku tulis, komen jugalah dan yang penting 'share' / kongsikan jika bermanfaat. Jumpa lagi, dahhhh


Bermuka Muka

EmpayarUtama - Sunday, November 9, 2014 : 12 comments

Bila terdengar bunyi kucing bergaduh kat luar, teringatlah yang Aku Tak Mampu Menahannya.... Siapa yang belum baca cuba klik cerita yang amat menyayat hati tu.

Kali ni aku nak kongsi pemerhatian dan pengalaman (bermakna ini pandangan peribadi ya) pasal kucing lagi. Suka datang mengeow depan kita mintak makan atau dibelai.

Inilah satu-satunya haiwan yang sangat pandai bermuka-muka hingga kita tak perasan akan kezaliman / kekejamannya.

Dianugerah 'renungan makrifat' (aku yang gelar) hingga cicak di siling hatta burung yang bertenggek di ranting, jika bertentang mata akan jatuh di depannya. Kucing juga sanggup makan anak sendiri biarpun dah beberapa kali melahirkan. Yang teruknya dia pilih yang mana satu untuk dimakan walaupun anak-anak tu dah lebih dua minggu.

Sebelum tu meh kita fikir guna logik akal benda-benda nih:
1. Dalam Al-Qur'an atau lebih tepat lagi - dalam senarai nama-nama binatang dalam Al-Quran; kucing tak pernah disebut.

2. Kisah Muezza/Mu'izza (kucing kesayangan Nabi Muhammad) serta kisah Nabi bangun sewaktu azan hanyalah riwayat yang tak pasti kesahihannya. Siapakah periwayat yang tidur/bangun bersama Nabi, lihat Nabi ingin pakai jubah, lihat Nabi potong lengan jubah hinggalah ikut Nabi kembali ke rumah; seterusnya nampak penghormatan diterima Nabi dari kucingnya selepas solat? Siapa orang pertama yang sebarkan 'kisah' ni?

3. "Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa budaknya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan shalat, ia lupa pada buburnya. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, ‘Aisyah ra. lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya."

Yang ini dengan ayat-ayatnya sekali kabur. "budaknya" merujuk kepada siapa? "ketika ia sampai di rumah Aisyah" jelas bukan budak suruhan Aisyah. "Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya." - siapa yang beri isyarat? Aisyah tengah solat! Sipencerita tu boleh tunggu sampai Aisyah habis bersolat dan tengok semua yang berlaku hingga Aisyah makan bubur tu! Jika benar sipencerita tunggu - jagalah dulu bubur agar tak dijamah kucing!

Oke dah, dah, dah. Kita berbalik kepada cerita kucing.

Yang paling kejam; itupun kalau korang perasan - kucing buru mangsa walaupun tak lapar. Bila berjaya tangkap tikus, atau apa saja mangsa; akan disiksa sebelum mati. Mangsa akan digigit sikit dan dicuit agar bergerak untuk dimain-mainkan. Jika pergerakan mangsa masih laju, digigitnya lagi supaya lemah. Dicuit lagi suruh bergerak dan begitulah seterusnya hingga tidak
dapat bergerak langsung. Pas tu terpulang sama ada nak dimakan atau ditinggal camtu aja.

Dalam persekitaran kita - burung, kucing, arnab, ikan, anjing, ayam, itik, lembu, kambing, kerbau; mana satu paling suka bergaduh sesama sendiri? Tak de ribut tak de taufan tiba-tiba je bergaduh, dan kalau bergaduh dia punya bising perghhhh... Betul, cubalah perhatikan. Dan sifat bermuka-muka; 'zalim/kejam tak nampak' dan suka bergaduh sesama sendiri ini diwarisi sebilangan kita.

Perkongsian ini tak bermaksud aku benci kucing atau ajak korang semua berdemo kat Dataran Merdeka untuk benci kucing. Takkkkkk. Semoga Allah ampunkan dosa-dosa dan segala kesalahan kita...

Aku Memang Tak Mampu Menahannya...

EmpayarUtama - Wednesday, November 5, 2014 : 7 comments

Lepas pos entri hujung bulan lepas, aku usha sorang awek ehhh salah. Aku usha ChurpChurp sebab iklan dia macam makin kurang atau senang cakap - langsung tak ada. Tak taulah kalau promosi berbeza mengikut individu. Korang punya (yang ada joinler) camana?

E-mel pun macam ada tak ada. Yang pastinya promosi untuk aku kosong:


kosong... kosong... ooo (nyanyi macam Najwa Latif tau)

Lepas tu ada satu promosi McD sekejap jer satu hari dah habis. Esoknya ada lagi kendian habis dah... Dua hari lepas ada dua (Dreamland & 3D Art), itupun hanya beberapa jam dah tutup. Semalam sunyi sepi. Aku tengok 'profil' sebab seingat aku ada link (affiliate) untuk promot ChurpChurp. Tapi profil aku cuma camni:

Alamak, apa jadi? Aku usha pulak tempat lain yang turut tawarkan program ini:

Hasilnya; Australia - hanya promosi churpchurp itu sendiri. China - juga hanya promosi churpchurp; malah masih gunakan platform lama. Malaysia - tiada promosi. Filipina - dua promosi termasuk churpchurp itu sendiri. Thailand - hanya satu promosi; terhad kepada 'Social Share' dan 'Snap Share' sahaja. Hanya Singapura yang masih aktif dengan sepuluh promosi.

Kemaskini pagi ini: Thailand ada tambahan satu; Singapura tinggal 9. Yang lain camtu ler...


Jadi, (hahahah ini sambungan ayat untuk tajuk entri atas tu) jalan terbaik yang aku buat ialah:


Prosesnya 60 hari. Harap-harap hujung tahun ini masih hidup. Ini sekadar contoh. Takutler ianya bertukar setakat jadi media sosial sahaja atau tak dapat bertahan lama :p