Home » » Haha Entri Kelam Kabut

Haha Entri Kelam Kabut

EmpayarUtama - Thursday, October 4, 2012 : 7 comments

Alammmmakkkk cerita ni aku buat agak tergesa-gesa sebab nak lari balik Pontian lagi. Aku fikir perlu bagi penjelasan tentang promot (atau review) berbanding join sesuatu program.

Bukan apa, bila dapat ucapan selamat pengantin baru hahahahah sori 'selamat bersegmen'; serba salah juga dibuatnya sebab nanti tuan punya
program terpaksa masukkan aku dalam senarai - dah tak adil buat yang lain-lain kan?

Macam-macam jenis promosi sebenarnya yang boleh jadi entri. Entri pula tak kisahlah. Boleh jadi cerita, info, luahan hati, novel, gambar, ciplak cerita orang lain, kopipes majalah/suratkhabar, atau apa saja yang dipos - haaa jadilah entri. Ada juga review yang perlukan kita join/masuk program tertentu untuk dapatkan maklumat dalaman; baru dapat diperincikan program tesebut dalam entri kita untuk pembaca buat keputusan untuk sama-sama join atau sebaliknya. Contoh terbaik adalah entri tutorial. Kena cuba sendiri dulu, berjaya baru boleh kongsikan. Nanti orang tanya balik tak boleh jawab hehehe.

Ok,k. Balik kepada segmen/GA. Tujuan asal segmen/GA adalah untuk promosi blog sendiri. kadang-kadang ada produk untuk dijual. Bila ada syarat-syarat tertentu dalam bersegmen, ini membolehkan tuanpunya blog tambah pembaca, tambah follower, tambah 'like' serta mempopularkan atau 'up' blog ke satu tahap yang diingini (ini untuk mereka yang suka main SEO). Kemungkinan produk yang dijual akan bertambah.


Popular tanpa blog, fesbuk dan twitter ^_^

Teknik yang diguna - mereka yang join kena linkkan balik kepada tuan blog, jadi follower, 'like' page tertentu, serta rekomen beberapa rakan blogger lain. Sebagai balasan, hadiah disediakan. Yang bagusnya, tuan blog akan dapat banyak komen tapi aku tak pasti link pengomen akan jadi backlink atau tidak (yang ini aku akan kupas dalam cerita lain jika berkesempatan)

Tapi ada juga yang hanya suka-suka buat entri untuk bantu kawan-kawan sambil memeriahkan dunia blogging. Terus terang aku betul-betul cuma join satu segmen (yang ini tak ada tawaran hadiahpun) iaitu LATAR BELAKANG ARTIKEL HITAM ATAU PUTIH PALING BEST?? | SEGMEN yang aku linkkan balik ke blog Wan Cikgu Muzik. Sama macam segmen-segmen Remyhazza, yang lain-lain tu aku cuma promotkan je macam kat sini dan sini.

Semalam, Azera Aziz ada jemput join GA dia
siapa-siapa yang nak kurus pergile jengah. Tinggal nam hari je lagi. Pergile kenal-kenal, mana tau dapat hadiah, kan?




7 Comments

7 comments:

  1. camne nak rajinkan diri join segmen...hehee

    ReplyDelete
  2. Kakak pulak kalau teman yg selalu komen blog kakak buat segmen/GA kalau tak perlu ke FB dan tak perlu tag org lain insya-allah kakak join tapi diri sendiri tak pernah pun buat. N3 kakak pun sekitar keliling kakak aje tak ada yg special..

    Pontian kat mana dik? Kakak org pontian juga tau..

    ReplyDelete
  3. saya pun pilih2 segmen...nak2 plak segmen follow mollow....kdg2 takut tak sempat nak p follow semua...

    bukan nak eksen...tp biar la buat apa dengan ikhlas...

    ReplyDelete
  4. haha.komen kelam kabut

    hehe, xreti lak nak join2 tapi join gak kdg2 sbb malas la.kot.

    ReplyDelete
  5. Remy pun sama bro... sokong mana yg sempat..... kalau ada sahabat yg tag nama remy...insyaAllah akan remy join jugak.... taknak hampakan permintaan kenkawan.... kalau ikutkan....bukan hadiah yg kita harapkan...tapi ikatan persahabatan yg terjalin.....
    remy buat segmen pun cuma nak memeriahkan dunia blog nie aja....ada rezeki lebih....kita share sesama kenkawan dan juga
    nak tambah kenalan baru.....

    apa apa pun.... remy memang hargai bro sebagai sahabat maya remy....

    ReplyDelete
  6. jgn kalut2 sgt bro..hati2 memandu


    jom p autoshow Gombak .http://gilamodified.blogspot.com/2012/10/autoshow-uptown-sri-gombak-oct-14.html

    ReplyDelete
  7. hihi agaknya sapa2 yg wish good luck tue tak baca isi entri betul2 kot hihi...

    ReplyDelete

Tulisle apa pun, aku baca ^_~