Home » » Sekarang Pelik V - Kukur

Sekarang Pelik V - Kukur

Empayar Utama - Thursday, November 10, 2011 : 49 comments

Nengok gambar ada ala-ala ChupChup tak? Kalau korang rajin promot iklan ChupChup kan selalu nampak gambar iklan dia separuh separuh.

Sebelum tu, terima kasih bebanyak kat semua kerana sudi baca dan beri komen dalam entri 2 hari lepas. Seperti komen Miss Eiza; akupun rasa tak pernah dibuat orang kena buat ringkasan lepas buat entri. Hampas kelapa tul aku ni. Tapi betul, aku sayang korang semua :)  Tak pe kita lupakan yang itu.

Dalam entri aku Sekarang Pelik IV - Tombong Kelapa aku bagitau sikit je pasal santan kelapa sebagai bahan masakan utama lauk berlemak. Ada juga surirumah yang agak rajin beli atau dapatkan kelapa dan parut sendiri untuk dapatkan kelapa parut. Meh kita tengok apa barang-barang yang biasa digunakan:

1. Ini namanya 'kukur'; inilah alatan pertama untuk dapat kelapa parut time dulu-dulu. Dalam salasilah keluarga aku, dah dua keturunan tak pakai kukur ni. Kayunya seperti 'rehal' bebudak mengaji boleh lipat untuk keselamatan bila disimpan. Kita kena duduk atas kayu tu menghadap besi tembaga bergerigi sambil tangan menekan tempurung kelapa untuk 'sagat' isi kelapa. Cara ini paling tradisional dan selamat kerana jari takkan terluka. Aku letak gambar lebih sikit buat simpanan aku.
2. Dua gambar bawah ni ehsan pakcik Google sebab malu aku nak tunjuk 'parut' yang tergantung kat dapur kampung. Naik hitam besinya sebab lama sangat tergantung. Parut ni zaman mak aku je guna. Agak berbahaya bila isi kelapa makin kecil atau tetiba tengah menyagat; isi kelapa patah. Perghh mau berparut 3-4 baris kat jari. Sebab tu namanya 'parut'. Selalunya kalau dah kecik sangat, isi kelapa tu dicucuk ngan garfu konon-kononnya biar jari jauh dari mata parut tu.
3. Kiri ni mesin parut kelapa elektrik. Zaman sekarang boleh kata semua rumah ada letrik, mesin ni pun murah. Cara memarut lebih kurang macam 'kukur' cuma duduk kat kerusi bukan atas mesin tu. Terlebih tekan dengan tempurung boleh hancur.

4. Haa bawah ni alatan paling mudah, ringkas dan paling dicadangkan. Paling mahal pun rasanya dua ringgit sebiji kelapa parut; beli aja kat kedai kuangkuangkuang kuang ajor tul haku nih:
Banyak kegunaan kelapa parut ni, bukan setakat nak dapatkan santan. Ada yang buat lempeng, pencicah apam, serunding (macam-macam jenis serunding), buat kuih, biskut, pelengkap pulut kuning, dan lain-lain lagilah. Tu baru kelapa parut, belum santan lagi.

Aku tak mo ceritalah sebab aku cuma nak tunjuk 'kukur' ok aaaaaa......

related posts plugin for wordpress, blogger...

^_^

49 comments:

  1. huhu..ad kt uma 1..coz ibu takot nk pkai mesin kelapa..so,,pkai kukur ni jew la

    ReplyDelete
  2. saya banyak tengok kukur2 lama... macam2 jenis dan corak...

    ReplyDelete
  3. Lama dah tak jumpa kukur ni...ada satu kat kampung nenek tapi dah tak pakai, simpan je..

    ReplyDelete
  4. Kukur dh x ramai guna
    Dulu kt umah arwah tok Ada la
    Now semua beli kt kedai jer
    Nk kukur sahih x reti ngeeee

    ReplyDelete
  5. arwah nenek ada dulu..sempt gak main kat situ..sekrg bila nenek takde..kukur pun xd gak..sob2

    ReplyDelete
  6. aku kalau balik kampung,muka aku la yg duk kat kikir parut yg serupa rehal tu... hebak dak aku?gagagagga

    ReplyDelete
  7. untunglah sapa de gune g,, ehehehe ^__^

    ReplyDelete
  8. Tak pernah tau menda kukur ni..1st time tgk.. :)
    Dari dulu sehingga sekarang selalu guna yg parut besi tu..tak pun beli kat kedai jer.. ^_^

    ReplyDelete
  9. serius mmg x pernah nmpk :(

    mcm jakun je rasanya, ahaha

    ReplyDelete
  10. pernah guna suatu ketika dulu kat rumah arwah nenek..tapi dah lama sangat..bila arwah nenek dah tak ada, tak tau ke mana perginya kukur tu..

    kalau parut kelapa tu, memeng masih guna sehingga kini :)

    ReplyDelete
  11. kukur nyior tu memang klasik,dulu kat rumah aie ada benda alah tu,arwah opah selalu guna...lepas tu arwah meninggal kemas2 rumah entah mana benda tu dah...mmg kenangan kecik2 dulu...:')

    ReplyDelete
  12. ni kukur motor zaman budak2.haha.belaja bawa motor naik kukur dulu.hehe

    ReplyDelete
  13. teringat umah tok dlu ada...

    selalu dk main dgn kukur neh...konon macam naik moto..hehehe

    ReplyDelete
  14. tak pernah tgk yg first tu...eksited ttbe..haha

    ReplyDelete
  15. bro..teringat aku kecik2 dulu kukur nyiur ni aku buat main kuda-kuda..haha

    ReplyDelete
  16. simpan barang rare dah susah nak cari sekarang ni

    ReplyDelete
  17. Eh kukur die cam rehal plak.. Cam leh lipat2.. HUhuhuhu.. Btw aku pon penah je pakai natang ni mse kecik2 main kt kg.. AKu ni jenis munusia yg suke mencuba... So cam bangga la penah guna walaupon masa tuh xkan berulang kembalik.. HUkhukhukhuk cedih!

    ReplyDelete
  18. mesin tu jek tak berani nak pakai.. huhu

    ReplyDelete
  19. pergh, fames bebenor blog nie...
    skali post entri...
    beribu komen nya....


    tahniah ler utk komer... yer


    kukur jgn x kukur....



    p/s : pernah parut kelapa ka? :)

    ReplyDelete
  20. teringat time kecik kena kukuq nyoq guna bnda nie la.. hehe

    ReplyDelete
  21. eh eh,ade nama sy la kat dlm entry ni..hehehehe.....

    kukur tu time kecik2 slalu naik buat kuda..haha...kalau nenek nampak mesti kene marah.....nenek kate bahaya...tapi lepastu buat juga...*kenangan kenangan....

    ReplyDelete
  22. kt uma still ada bnda nie...arwah punya...simpn wt kngn...

    ReplyDelete
  23. mane ley ambik lesung tu..lesung batu kat rumah ley la..:P

    ReplyDelete
  24. yg kukur 2 zora penah tgk mase kat kampong..huuhuhu

    ReplyDelete
  25. era dah try semua kukur kat atas tu.. tapi mesin parut kelapa elektrik tu era tak try, takut berdarah tangan.. hehehe..

    jarang dah nak jumpa kukur no1 ngan no.2 tu.. kukur no.3 tu banyak jumpa =]. tapi kalo kat kampung, mesti ada lagi kukur no.1 ngan n0.2 :)

    dah lama tak jumpa duit 2 ringgit tu...

    kat rumah era ada kukur no.1 ngan no.2 =]

    ReplyDelete
  26. kukur tu,,masa aku kecik2 mak aku selalu suruh aku parut kelapa guna benda alah tu..bila dah besar2 ni,,dia selalu suruh aku pegi kedai beli je..hehe..

    ReplyDelete
  27. Nostalgia btoila kukoq nyoq tu..hehe..memang masa kecik2 kompom kena kukur kelapa pakai pengukur tu..kalau ralit (leka) sket mulalah nak kena kat jari..sakit ooo...

    ReplyDelete
  28. salam;
    Kukur kat atas tu ditempat aku kami sebut "kuran"..skrang ni tak ada lagi kat rumah aku,parut besi adalah.

    ReplyDelete
  29. asal kukur tuh mcm pnyepit baju kayu je aku tgk?? kaw edit eyh? kah..kah..kah..

    weyh, blog strawberry aku da update..=)

    ReplyDelete
  30. dulu selalu gak tgk mak aku pkai benda ni,,,skrang beli je,,ahhha

    ReplyDelete
  31. krn mesin parut kelapa tu la kuku n jari sy cedera.. huhu

    ReplyDelete
  32. rumah nenek akak masih ada kukur camni...

    ReplyDelete
  33. online fb x?ad add kat fb...nak bncang pasal lappy tu

    ReplyDelete
  34. ke tiga-tiga alatan di atas, semua saya pernah cuba, dan ke tiga-tiga nya pernah mencederakan jari-jemari saya..
    sakit~~

    ReplyDelete
  35. kat umah di kampung..mak sy selalu guna kukur....;d...sy pun selalu guna..kalau mak suruh...tak susah pun...;d

    ReplyDelete
  36. susah dah nak jumpa kukur bentuk lama tu...sekarang ramai guna yang jenis plat atau kukur karan.

    ReplyDelete
  37. kt kg masih ada kukur jenis 1 tu..tapi bentuk dia lain sikit.masa kecil-kecil dulu selalu berebut dengan abg nak tolong mak kukur kelapa..hehe :p

    p/s : follow u back...blog ni nampak 'terang' la (",)

    ReplyDelete
  38. susah kukur nyiur pakai benda ni.heee susah sgt2.kena ada byk tenaga baru boleh :)

    ReplyDelete
  39. tringat msa zaman kecik2 dlu..time nenek aku kukur kelapa aku slalu bonceng kat belakang...

    ReplyDelete
  40. Salam bro.. Aku suka tang nombor 4.. tak payah susah2.. pi kedai terus hehehe.. Dah macam ahli sejarah pon ada.. I like...

    ReplyDelete

Tulislah apapun, aku baca...