Home » » Sistem Gaji vs Sistem Bayaran Gaji

Sistem Gaji vs Sistem Bayaran Gaji

EmpayarUtama - Friday, December 10, 2021 : 6 comments

Baru-baru ni ada kawan bertanya, boleh tak buatkan potongan gaji bulanan untuk dia nikmati diskaun 10% Pinjaman PTPTN ikut jadual yang diterima?

Aku kata boleh je. Tapi kena tengok tempat kita kerja guna bank apa, dan dia pula guna bank apa sepanjang terima gaji bulanan. Dia tanya lagi, tak boleh ke buat melalui sistem gaji yang aku guna tu?
Aku terangkanlah kat dia - sistem gaji yang diguna pakai di tempat kerja tu adalah satu benda yang berbeza dengan sistem potongan gaji melalui bank (Credit Management System atau ringkasnya CMS).


Sistem gaji yang diguna pakai adalah untuk merekod maklumat berkaitan pekerja dan cetak gaji bulanan; elaun serta segala potongan yang berkaitan seperti Potongan Cukai Berjadual (PCB), KWSP, Perkeso, EIS, dan sebagainya.

Urusan pembayaran pula; kena log in akaun tempat kerja tu untuk buat bayaran gaji (sama ada bank in terus ke dalam akaun individu pekerja atau buat bayaran kelompok [bundle]
melalui CMS); buka Portal Web Perkeso untuk bayar caruman PERKESO dan EIS, laman web KWSP untuk bayar caruman KWSP; dan sebagainyalah yang berkaitan.
Bila CMS bermasalah pada awal bulan, lambat la gaji masuk. Tarikh pemotongan PTPTN dah tak ikut jadual...

Jika entiti perniagaan buat bayaran gaji melalui CMS, pekerja (baru) yang belum ada akaun di
bank tersebut perlu buka akaun dengan bank yang sama. Biasanya entiti perniagaan yang ada sekitar 10-20 pekerja tak kisah sangat dengan CMS ni. Tapi jenuhla tiap awal bulan nak key in satu persatu gaji pekerja ke dalam payment bank setiap pekerja.
Ok berbalik kepada masalah kawan aku tadi. Tempat kerja dia tak guna CMS. Bank syarikat pula berbeza dengan personal bank dia. Aku cuma nasihatkan dia buat bayaran ikut jadual potongan bulanan PTPTN tu menerusi personal akaun bank dia je dan maklumkan kepada PTPTN untuk nikmati diskaun yang ditawarkan.

Aku harap penjelasan ringkas di sini dapat tunjukkan perbezaan antara Sistem Gaji (Payroll System) dengan Sistem Pembayaran Gaji (Bank CMS). Eh kalau aku salah tolong betulkan ya. K baiiiiii...




6 Comments

6 comments:

  1. bagus kita 'grab' tawaran diskaun 10% PTPTN ni sebelum terlambat. Dah follow blog sdra. TQ.

    ReplyDelete
  2. Betul Abam Kie. Besar juga diskaun ditawarkan tu. Makasih follow saya :)

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Erkkk makasih. Blog biasa je bang. Saya berangan nakkan rumah 'modern minimalist' lom tercapai lagi. Jadi saya 'minimalist'kan blog saya je heheheeeeee :p

      Delete
  4. Mama pun xberapa pasti. Yg penting gaji masuk tetiap bulan alhamdulillah

    ReplyDelete

Tulisle apa pun, aku baca ^_~