Home » , » Destinasi: Duit Atau Ilmu

Destinasi: Duit Atau Ilmu

EmpayarUtama - Tuesday, December 14, 2021 : 4 comments

Aku suka dan teruja bila baca perkongsian abang mrhanafi tentang 5 kerja lepasan SPM gerenti dapat. Memang betul lepasan SPM memang senang dapat kerja. Lepas ni jangan lupa singgah blog dia ya.

Kalau ada cuti panjang waktu tengah buat diploma ke, degree ke; pergile mintak apa apa kerja dan bagitau baru lepas repeat SPM; sap sap soi lah dapat.
Bab gaji tu, memang tak bolehlah buat perbandingan dengan budak lepasan ijazah. Yang ini kena tengok dari pelbagai sudut.

Pertamanya umur. Aku fikir jarak waktu lepasan SPM dengan lepasan U sekitar 5-6 tahun. Kalau lepasan SPM kerja hingga 6 tahun, masa tu gaji dia bawah sikit je kot dari budak lepasan U. Masa tu sama-sama umur 22-23 tahun, kannnn.

Kedua, sepanjang 6 tahun tu budak lepasan SPM buat duit je. Budak lepasan U - sepanjang 6 tahun nak ngabiskan pengajian; memang ngabiskan duit dulu, tak gitu? Paling cikai pun berhabis RM25 ribu baru tamat pengajian, lom tentu dapat kerja lagi.

Bukan apa, contoh depan mata - Kawan sekelas puteri sulung aku yang terus jadi salesgirl kedai jual handbag/baju/kasut lepas SPM dulu sekarang dah sama gajinya dengan gaji puteri sulung aku.
Jika ditolak segala belanja pengajian, puteri sulung aku kena kejar lagi 2 tahun baru boleh matchkan gaji masing masing.

Ketiga, pengalaman kerja. Yang ni boleh fikir sendirilah kot.

Cuba tanya Aul ML ni sekarang berapa gaji dia. Rider Marrybrown je dulu, sekarang antara wakil Malaysia untuk e-game Mobile Legends.
Pengalaman atau skill kerja ni jauh beza dengan teori sepanjang belajar untuk dapat degree; apa job pun.

Keempat-empat bos tempat aku kerja (4 tempat kerja) semuanya cuma level SPM. Dan aku respect mereka sampai sekarang sebab guide aku kerja.

Tapikan, selagi boleh belajar, selagi boleh tambah ilmu pengajian; kejarlah ilmu dulu. Aku fikir, inilah satu satunya advantage budak degree yang boleh beat segala di atas tadi. Lebih lebih lagi kepada yang bergelar lelaki..

Eh ini pendapat peribadi aku je...




4 Comments

4 comments:

  1. ye..rezeki berbeza-beza.
    Kadang-kadang org perlekehkan mereka yg cuma ada SPM berbandig dengan yg ada degree..itukan lumrah.

    Ada juga yg cuma SPM tapi kejayaannya lebih daripada yg ada degree..

    Pokok pangkalnya kena rajin, jangan berkira dan yg penting jangan lupakan ibu bapa

    ReplyDelete
  2. Apapun kita kena fikir bevetul Dan istikharah sebelum buat keputusan

    ReplyDelete

Tulisle apa pun, aku baca ^_~